• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Hedi Slimane ontvangt 9,3 miljoen euro na rechtszaak Kering S.A.

Hedi Slimane ontvangt 9,3 miljoen euro na rechtszaak Kering S.A.

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In de rechtszaak van ontwerper Hedi Slimane tegen luxe-modegroep Kering S.A., oordeelde de Franse rechtbank vorige week in het voordeel van de ontwerper, dat schrijft Bloomberg. De 49-jarige ontwerper, die de verkoop bij Yves Saint Laurent in de vier jaar dat hij er creatief directeur was verdrievoudigde, ontving in 2016 667.000 euro salaris, velen malen minder dan het bedrag waar hij contractueel recht op had. De modegroep wordt door de rechtbank verzocht een bedrag van 9,3 miljoen euro (11,5 miljoen dollar) aan Slimane uit te keren. De som is gelijk aan het variabele deel van de vergoeding van Slimane voor het laatste jaar dat hij werkte als creatief directeur bij Saint Laurent.

Slimanes plotselinge vertrek bij Saint Laurent in 2016 leidde tot verschillende conflicten tussen modegroep Kering, met merken zoals Gucci en Balenciaga in de portefeuille, en de ontwerper. Het laatste geschil betrof de hoogte van het uit te keren salaris. De Franse rechtbank heeft nu geoordeeld dat Slimane inderdaad te weinig betaald heeft gekregen in zijn laatste jaar als creatief directeur bij het modehuis. De modegroep wordt daarom verzocht alsnog het verschuldigde bedrag uit te keren aan de ontwerper.

Volgens Bloomberg heeft een woordvoerder van Kering laten weten in beroep te gaan tegen de beslissing van de rechtbank, maar weigert het verder commentaar te geven.

Geschil non-compete clausule Kering en Hedi Slimane

In juni 2016 werd de ontwerper al voor 11,7 miljoen euro (13 miljoen dollar) in het gelijk gesteld over de geldigheid van een non-compete clausule na zijn vertrek bij het modehuis. Kering had de clausule op het laatste moment verwijderd, waardoor Slimane geen recht meer had op het grote geldbedrag dat met de clausule gepaard ging.

Gedurende de vier jaar dat Slimane bij het iconische modehuis werkzaam was, verkortte hij de merknaam naar Saint Laurent, verhuisde hij zijn studio van Parijs naar Los Angeles en vernieuwde hij winkels naar een gelikte zwart-wit-rock-en-roll-concept. De verkoop van Saint Laurent overschreed in 2016 de grens van 1 miljard, mede door de verkoop van de populaire ‘Sac de Jour’-handtas.

Voordat Slimane bij Saint Laurent als creatief directeur werd aangesteld, stond hij van 2000 en 2007 aan het roer bij Dior Homme (van modegroep LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton). De ontwerper was één van de eerste die de super skinny, volledig zwarte looks introduceerde in de mannenmode. Afgelopen februari keerde de ontwerper weer terug bij LVMH als creatief directeur van het Celine-label, waar hij onder andere de een mannencollectie, de couture en parfum gaat aansturen. Hij nam de post over van Phoebe Philo.

Beeld: Hedi Slimane @Y.R

Hedi Slimane
Kering
Saint Laurent