• Home
  • Nieuws
  • Business
  • H&M werkt aan duurzaamheidscommunicatie, ‘conscious choice’-indicator verdwijnt

H&M werkt aan duurzaamheidscommunicatie, ‘conscious choice’-indicator verdwijnt

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Beeld: H&M

H&M verwijdert de indicator ‘conscious choice’ wereldwijd van de website. Ook past het bedrijf in Nederland onder meer productbeschrijvingen aan en gaat het duidelijker informatie over duurzaamheidsinspanningen delen, zo bevestigen woordvoerders van H&M via e-mail aan FashionUnited.

Dat nieuws volgt op berichtgeving van de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM), die vanochtend liet weten de duurzaamheidsclaims van H&M en van sportkledingketen Decathlon na onderzoek ‘onduidelijk en onvoldoende onderbouwd’ te hebben bevonden. H&M zegde nog tijdens het onderzoek toe om de werkwijze te zullen aanpassen, en onder meer duurzaamheidsclaims te zullen wijzigen of verwijderen.

De ACM was onder meer kritisch op de aanduiding ‘conscious’, een indicator die H&M al jarenlang gebruikt voor ‘items gemaakt met extra aandacht voor de planeet’, zo is op de website te lezen. Volgens de ACM werd bij de claim vooral onvoldoende duidelijk gemaakt wat precies de duurzaamheidsvoordelen zouden zijn van de desbetreffende producten.

H&M: ‘Met ACM duidelijkere duurzaamheidscommunicatie realiseren’

De ‘conscious choice’-indicator verdwijnt dus. In Nederland worden daarnaast productbeschrijvingen op de website aangepast. Zo worden huidige teksten over gebruikte materialen gewijzigd. Als er bij een product gebruik is gemaakt van gerecyclede of duurzame materialen, worden daarover teksten toegevoegd in pop-ups op de productpagina. Informatie over de duurzaamheidsinspanningen en -doelen van H&M die nu nog op productpagina’s staat krijgt een andere plek in de online shop van de modeketen.

Daarnaast gaat H&M meer verduidelijking bieden over de werkwijze het Better Cotton Initiative (BCI), een organisatie waar het bedrijf katoen inkoopt. BCI is een non-profitorganisatie die katoenboeren ondersteunt bij het verduurzamen van hun productie. Daarmee is er echter nog geen garantie dat een katoenen kledingstuk ook daadwerkelijk duurzamere grondstoffen bevat.

“H&M neemt voortdurend maatregelen met betrekking tot haar activiteiten om volledig in overeenstemming te blijven met de toepasselijke wet- en regelgeving en hoopt dat zij door de open en interactieve dialoog met de ACM in de toekomst duidelijkere duurzaamheidscommunicatie kan realiseren,” aldus een woordvoerder van de Nederlandse tak van H&M. “Als bedrijf is H&M vastbesloten om te leren en zich aan te passen.”

ACM
AUTORITEIT CONSUMENT EN MARKT
Duurzaamheid
H&M