• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Nederlandse consumentenwaakhond: ‘Duurzaamheidsclaims H&M en Decathlon te vaag’

Nederlandse consumentenwaakhond: ‘Duurzaamheidsclaims H&M en Decathlon te vaag’

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Beeld: H&M

Modeketen H&M en sportwinkelketen Decathlon zijn op de vingers getikt door de Nederlandse consumentenwaakhond, de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De toezichthouder acht de duurzaamheidsclaims van beide bedrijven na uitvoerig onderzoek ‘onduidelijk en onvoldoende onderbouwd’. Beide bedrijven hebben toegezegd hun werkwijze te zullen aanpassen. De ACM legt H&M en Decathlon daarom geen sancties op.

Update 12:00 13 september:

Zowel H&M als Decathlon heeft aangegeven de duurzaamheidsclaims, die bijvoorbeeld voorkomen op webpagina’s en producten, te zullen aanpassen of verwijderen. Beide bedrijven hebben daarnaast beloofd consumenten duidelijker te informeren over duurzaamheid om misleiding te voorkomen. Tot slot doneren ze respectievelijk 500.000 en 400.000 euro aan onafhankelijke, duurzame doelen ter compensatie van hun vage duurzaamheidsclaims, zo schrijft de ACM. De consumentenwaakhond blijft de toezeggingen voor een periode van twee jaar controleren.

Duurzaamheidsclaims H&M en Decathlon waren te vaag

De ACM startte begin vorig jaar een onderzoek naar duurzaamheidsclaims in de kledingsector. De organisatie zag daar ‘veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims’, zo schreef deze destijds. Na vooronderzoek zoomde de ACM nog verder in op twee Nederlandse en vier buitenlandse modebedrijven, waaronder H&M en Decathlon. Uit het onderzoek bleek dat H&M en Decathlon hun producten aanprijzen met termen als ‘conscious’ of ‘ecodesign’ zonder aan te geven wat de producten precies duurzamer maakt dan andere.

De bedrijven gaven tijdens het onderzoek zelf aan hun beleid te willen aanpassen. “We zijn tevreden dat de bedrijven erkennen dat zij duidelijker hadden moeten informeren over de duurzaamheid van hun producten,” zegt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid bij de ACM. “En dat zij verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aanpassen. We waarderen het dat de bedrijven ook een flink bedrag schenken aan duurzame doelen als compensatie.”

De komende jaren blijft de ACM een oog houden op de kledingbranche, zo blijkt uit de publicatie. De waakhond waarschuwt dat ook in de toekomst overtredingen tot boetes kunnen leiden.

Lees ook:
ACM
AUTORITEIT CONSUMENT EN MARKT
Decathlon
Duurzaamheid
H&M