• Home
  • Nieuws
  • Business
  • EU-studie toont aan dat de meeste influencers niet toegeven dat ze reclame maken

EU-studie toont aan dat de meeste influencers niet toegeven dat ze reclame maken

Door Susan Zijp

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Chiara Ferragni in Tod's campagne in 2022 Credits: Tod's

Vier van de vijf influencers op sociale media geven niet aan dat de commerciële inhoud die ze plaatsen reclame is, zoals vereist door de EU-wetgeving, zo blijkt uit een onderzoek van de Europese Unie dat woensdag is gepubliceerd. Uit het onderzoek naar 576 influencers bleek dat 97 procent commerciële inhoud postte, maar dat slechts 20 procent netjes aangaf dat het om reclame ging, aldus de Europese Commissie in een verklaring. De platforms die gebruikt werden door de influencers waren onder andere Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok en Youtube.

Als gevolg van de studie zijn 358 influencers aangemerkt voor nader onderzoek. De nationale autoriteiten zullen contact met hen opnemen om hen te vragen de regels van de EU na te leven. Indien nodig kunnen verdere handhavingsmaatregelen worden genomen, in overeenstemming met de procedures in hun land.

De 27 lidstaten die meededen aan het onderzoek, waaronder België, overwegen welke actie er ondernomen moet worden tegen influencers. In een discussienota eerder dit jaar wordt aanbevolen dat lidstaten "een ethische code of ethisch keurmerk voor influencers ontwikkelen".

Influencer Chiara Ferragni onderzocht na het delen van desinformatie

"De verkeerde en desinformatie die door sommige influencers wordt gedeeld, kan ook een negatieve impact hebben op maatschappelijk niveau", aldus de commissie. De kwestie staat in de schijnwerpers na een schandaal vorig jaar met de Italiaanse influencer Chiara Ferragni, tegen wie een onderzoek loopt vanwege een liefdadigheids opdracht waarbij ze ten onrechte suggereerde dat de verkoopopbrengst ten goede zou komen aan kinderen met botkanker. Italië reageerde met plannen om meer toezicht te houden op influencers.

Er is volgens de Italiaanse consumentenwaakhond Autorita' Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) alleen bewijs gevonden van een donatie door het bedrijf dat de influencer sponsorde van 50.000 euro. Maar deze donatie werd al gedaan voordat de cake verkocht werd. Wel was er een transactie te vinden van het cakemerk naar Ferragni ter waarde van 1 miljoen euro. Ferragni gaf aan dit bedrag te doneren aan het kinderziekenhuis. De influencer hangt een boete van ruim 1 miljoen euro boven het hoofd.

De gevolgen voor Ferragni gaan verder dan alleen een geldboete. Eyewearproducent Safilo Group kondigde in december 2023 een ‘onderbreking van de licentieovereenkomst voor het ontwerp, de productie en distributie van het Chiara Ferragni merk’ nadat de influencer negatief in het nieuws kwam vanwege een gesponsorde liefdadigheidsdeal.

Europese Commissie
Europese Unie
Influencer
Reclame