Craft Sportswear bouwt verder aan succesformule met TCOG
bezig met laden...
Sporters een optimale prestatie laten leveren: dat is de succesformule achter de technische sportkleding van Craft Sportswear. Dit succes is het resultaat van veertig jaar onafgebroken onderzoek en productontwikkeling, in nauwe samenwerking met topsporters. De snelle groei van het bedrijf en het steeds bredere assortiment vroegen om een flexibele IT-partner.
Sportkleding die bestand is tegen alle weersomstandigheden, voor zowel indoor als outdoor en voor alle sporters, dat is de specialiteit van Craft Sportswear. Alles draait om ontwikkelen, testen en toepassen van vezels en materialen die ventileren, vocht afvoeren, isoleren, reguleren en beschermen. Dit heeft als resultaat dat sporters een optimale prestatie kunnen leveren. De Zweedse roots van het bedrijf, dat is opgericht in 1977 en actief is in 39 landen, zie je terug in de collectie. De producten hebben een cleane uitstraling en er is veel zorg besteed aan de afwerking.
Optimale sportprestaties
Craft Sportswear is vooral bekend om zijn base layers, oftewel: de eerste laag die strak op de huid wordt gedragen. Bij technische onderkleding zijn een aantal factoren van belang, vertelt CEO Adri Zwarthoff. “Allereerst het zo dichtbij mogelijk bereiken van de ideale lichaamstemperatuur. Extreme kou en warmte hebben nu eenmaal invloed op de sportprestaties, wij proberen die echter zo goed mogelijk te reguleren. Isolerende kleding zorgt ervoor dat je lichaamswarmte vasthoudt. Voor warme zomerdagen zijn er juist materialen met verkoelende vezels. Ook de intensiteit van de sport is belangrijk. Een middle-of-the-road sporter heeft andere behoefte dan een professional. Wie fanatiek sport en veel transpireert wil bijvoorbeeld vooral vocht afvoeren; reguleren, transporteren en ventileren.”
Succesvol sportmerk
Inmiddels is Craft Sportswear uitgegroeid tot een allround sportmerk. Van professionele wieler-en hardloopkleding tot tenues voor teamsporten als voetbal, handbal, korfbal en veldhockey. “We hebben alle knowhow en materialen in huis, dus waarom niet? In tegenstelling tot sommige andere sportmerken benaderen wij onze producten altijd vanuit het technische aspect”, aldus Zwarthoff. Het succes van het bedrijf is volgens hem te danken aan meerdere factoren. Altijd goede kwaliteit leveren is er daar één van, maar ook het tonen van lef. “Er is al zoveel teamwear, toch zijn wij er vol ingestapt. Ook bieden we retailers een hoge service, door voorraadhoudend te zijn. Vroeger lagen alle risico’s bij de retailer, in het huidige retaillandschap is dat bijna niet meer mogelijk. Retailers willen kunnen leunen op merken met een sterke voorraadpositie.”
Kort op de bal spelen
Het voorraadbeheer is bij Craft Sportswear bovengemiddeld complex. “Onze voorraden zijn flink en afgestemd op de lokale behoeften en bevinden zich daardoor op meerdere locaties, in verschillende landen. Dat vraagt om een goed ordersysteem”, zegt Zwarthoff. “IT speelt vandaag de dag een belangrijke rol in het optimaal bedienen van het retaillandschap. Om korter op de bal kunnen spelen, waren we op zoek naar een meer flexibele IT-partner. Een partij die meedenkt en oplossingen aanreikt.” Craft Sportswear schreef een pitch uit en koos uiteindelijk voor TCOG. Een bedrijf met ervaring in de retail, dat flexibel is, goed te bereiken en, indien nodig, snel kan schakelen. “Tegelijk met het nieuwe ERP systeem hebben we veel functionaliteiten toegevoegd, zoals een warehouse management systeem en volledige scanning.”
Voorop blijven lopen
Ook is Craft Sportswear overgestapt op een geautomatiseerd ordersysteem, wat gekoppeld is aan de B2B-website, en waardoor veel handmatig werk verleden tijd is. Meegaan in de nieuwe realiteit van IT is volgens Zwarthoff essentieel om te kunnen inspelen op het veranderende retaillandschap. “Het koopgedrag verandert, jongere consumenten oriënteren zich met name online. Het is zaak te zorgen dat je bij blijft, dan wel voorop loopt. Dat laatste vereist veel. De retailmarkt is jarenlang hetzelfde geweest, een traditioneel proces van voororderen en uitleveren, maar de laatste vijftien jaar is dat flink aan het veranderen. Een enorme kans, maar ook een uitdaging, want als je die kansen niet goed benut, dan mis je de boot.”
Toekomstgericht
De markt vraagt nu al om dropshipment en dit zal nog veel meer toenemen, mede om efficiëntie in kosten en snelheid te bereiken en ook milieutechnisch te verbeteren. “De online mogelijkheden dwingen ons alleen om nog efficiënter te werken. Dit vraagt wat van elke logistieke aanbieder en dus ook van ons.” Dropshipments in optima forma is nu nog toekomstmuziek, maar volgens Zwarthoff staat het bedrijf aan de vooravond hiervan. De komende jaren staat er nog veel meer te gebeuren, zowel intern als extern.”
Meer informatie over TCOG is te vinden op www.tcog.be
Over TCOG
TCOG, met hoofdkantoren in Turnhout (BE) en IJsselstein (NL) is sinds 2001 actief als Microsoft ERP partner. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes. Daarom genereert TCOG échte antwoorden op doelgerichte vraagstukken met ruimte voor gevoel, zodat bedrijven in de Fashion-, Retail-, Hospitality- en Industry-branche werkelijk het beste uit hun business kunnen halen. Bij TCOG werken mensen-mensen die er alles aan doen om hun klanten verder te laten groeien met hun ambities. Dit door te denken vanuit het oogpunt van de klant en daar eigen kennis en expertise aan toe te voegen. Volg TCOG op Twitter via @TCOGtechnology, LinkedIn of volg onze Facebookpagina.