• Home
  • Nieuws
  • Business
  • COLECT en LE NEW BLACK fuseren om samen hét toonaangevende digitale wholesaleplatform te vormen - in Europa en de VS

COLECT en LE NEW BLACK fuseren om samen hét toonaangevende digitale wholesaleplatform te vormen - in Europa en de VS

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Van links naar rechts: Mélanie Chetty, COO Le New Black, Bernard Coulombel, Co-founder & CTO Le New Black, Robert Bolland, CCO Colect, Arthur Hoffman, CEO Colect & Le New Black.

De fusie van twee leiders in digitale B2B-verkoop, LE NEW BLACK en COLECT, zal grote veranderingen teweegbrengen in het Europese wholesale-landschap. Met kantoren in belangrijke modesteden als Parijs, New York en Amsterdam, is het hoofddoel van de strategische manoeuvre om het bereik van beide merken in heel Europa uit te breiden, inclusief Italië en Spanje. Hiermee wordt de basis gelegd voor een groter aandeel in de Amerikaanse markt met als strategie om eerdere successen te overstijgen.

Met de samenvoeging van COLECT en LE NEW BLACK is het streven om de wholesalemarkt nog beter te bedienen. De bijna duizend mode- en lifestylemerken en hun retailers die beide bedrijven wereldwijd van service voorzien, kunnen rekenen op passende digitale oplossingen en advies op maat. Het portfolio van Colect omvat wereldmerken zoals SuperDry, GANT, Marc O’Polo en Triumph. Elangrijke modeklanten van LE NEW BLACK zijn onder andere Kenzo, Rimowa, en IKKS. Met behoud van hun individuele merkidentiteiten bundelen COLECT en LE NEW BLACK hun expertise en middelen om een betere service te bieden aan hun klanten. In de ontwikkeling en toepassing van digitale tools voor wholesale staan voor beide bedrijven de groei en het succes van hun klanten centraal. Daarbij wordt er gebruikgemaakt van toegewijde ERP-verbindingen om alle relevante data optimaal te gebruiken voor de beste digitale verkoopervaring.
“We willen digital wholesale introduceren bij alle merken, ongeacht hun grootte,” zegt Arthur Hoffman, CEO van de nieuwgevormde eenheid. "LE NEW BLACK en COLECT delen dezelfde toewijding: we streven ernaar om merken te versterken met goede wholesalestrategieën en ondersteuning te bieden aan merken die hun B2B-verkoop willen uitbreiden. We leveren essentiële tools voor de digitalisering van wholesaleactiviteiten zodat merken gegarandeerd kunnen groeien in het competitieve digitale landschap van vandaag."

Het veranderende landschap omarmen

De strategische zet is meer dan een zakelijk manoeuvre; het is een weloverwogen antwoord op de complexe uitdagingen waarmee de sector te maken krijgt. Door de druk als gevolg van de grondstoffenschaarste en door de veranderende behoefte van de consument, geven merken prioriteit aan duurzame bronnen en verantwoordelijke waardeketens. Naarmate opkomende economieën floreren, blijft de vraag naar verantwoordelijke mode groot, maar de vraag van de consument naar zowel duurzaamheid als betaalbaarheid heeft gezorgd voor een complexe dynamiek. In deze context is wholesale een vitale oplossing voor mode- en lifestylesectoren. Het versterken van de relaties tussen het merk en de koper en het garanderen van duurzaamheid worden van cruciaal belang. Wholesaleplatformen, waaronder digitale, hebben een cruciale rol in het overbrengen van deze boodschappenen geven structuur aan het evoluerende landschap.

“Tijdens en na COVID hebben we duidelijk een digitale versnelling gezien in B2B wholesale door de combinatie van nieuwe virtuele en hybride manieren van verkoop en pogingen om de servicekosten te beperken,” legt Hoffman uit. “Met de huidige inflatiedruk zien we dat merken zich meer focussen op kostenbesparende maatregelen, efficiënter werken, en hun voorraadniveaus optimaliseren bij hun retailers. Onze oplossing ondersteunt deze behoeften door een efficiëntere digitale manier van verkopen te faciliteren, die ondersteund wordt door data-analyses en selfservice voor retailers. Voor nieuwe klanten introduceerde Colect onlangs een gratis proefperiode van drie maanden met toegewijde ERP-partners om merken op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de voordelen van het platform. De technische integratie zit bij deze gratis proefperiode inbegrepen.

“In de afgelopen vijftien jaar is wholesale geëvolueerd van een klassieke SS/FW-kalender met een typische fluctuatie van voorbestellingen en nabestellingen, naar een veel complexere en diversere kalender met pre-collecties, capsulecollecties, en exclusieve items die nu een aanzienlijk deel van de verkoop vertegenwoordigen. Recent heeft COVID, naast deze kalenderfragmentatie, ervoor gezorgd dat er zorgen zijn over de voorraadniveaus. Dit betekent dat zowel merken als retailers harder hun best moeten doen om het risico van onverkochte artikelen te beperken, met verschillende strategieën en afwegingen,” zegt Bernard Coulombel, mede-oprichter en technisch directeur van LE NEW BLACK. “Deze twee trends hebben geleid tot een toegenomen behoefte aan merken die flexibel zijn om zo'n complexe verkoopagenda aan te kunnen. B2B-platformen zijn nu essentieel om verkooprelaties te onderhouden en bevorderen, maar zijn ook van strategische waarde om de wholesale levenscyclus te beheren. COLECT en LE NEW BLACK staan samen voor een cultuur die wordt gedreven door het verlangen nauw aan te sluiten bij de unieke wensen en eigenschappen van mode- en lifestylemerken. Deze cultuur motiveert hen om verkooppatronen te begrijpen en intuïtieve tools te ontwikkelen die optimaal inspelen op deze evoluerende patronen.”

De marktdynamiek laat ook zien dat het beheer van bestellingen in wholesale grotendeels is gedigitaliseerd. De dominantie van een netwerkgerichte aanpak die merken samenbrengt die prioriteit geven aan hun eigen netwerkeffect, benadrukt echter het potentieel voor een bedrijfsgerichte strategie die de relaties tussen merken en klanten verbetert. En dat is waar de fusie van COLECT/LE NEW BLACK in het spel komt. Samen onderscheiden ze zich van de concurrentie door hun aanpak, het bevorderen van merkidentiteiten, en het faciliteren van een eigen herkenbare digitale merkomgeving.

Betere klantervaringen

“We geloven dat de fusie ten goede zal komen aan alle betrokkenen,” zegt Hoffman. “We streven ernaar de betrouwbare lokale technologiepartner te zijn om modemerken te helpen succesvoller te worden en stellen hun belangen centraal.”

Voor bestaande klanten blijven de activiteiten van beide bedrijven grotendeels ongewijzigd. “Zowel COLECT als LE NEW BLACK zijn sterk vertegenwoordigd in de internationale wholesalemarkt en zullen blijven werken zoals ze dat gewend zijn: met dezelfde mensen, technologie en service die klanten kennen en vertrouwen. Dankzij de fusie hebben we meer middelen, mogelijkheden en kansen om al onze klanten beter van dienst te zijn en in de nabije toekomst meer innovatie, nieuwe functies en productverbeteringen te leveren,” legt Hoffman uit.

Een optimistische visie op de toekomst

De strategische samenwerking markeert een belangrijke stap naar een betere toekomst voor de sector. Zowel COLECT als LE NEW BLACK delen dezelfde waarden en streven boven alles digitaal succes voor mode- en lifestylemerken na. Hoffman voegt toe: “We hebben elkaar twee jaar geleden voor het eerst ontmoet in Parijs waar we het eerste zaadje van deze fusie hebben geplant. Zoals je je kunt voorstellen, is de fusie van een Nederlands en een Franse bedrijf niet iets wat je van de ene op de andere dag doet. Eind vorig jaar kregen de besprekingen echt vorm en de afgelopen intense maanden gaven ons de kans om elkaars bedrijven goed te leren kennen, de synergetische waarde te zien, onze bedrijfsculturen op elkaar af te stemmen, en een gezamenlijke toekomstvisie te formuleren. We hadden er direct een goed gevoel bij en bouwden vertrouwen op om samen aan deze spannende nieuwe reis te beginnen.”

OVER COLECT
Lees meer over COLECT op de bedrijfspagina
OVER LE NEW BLACK
Lees meer over LE NEW BLACK op de bedrijfspagina
Colect
Digitalisering
Le New Black
Software
Wholesale