• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Claes Retail Group kruipt uit rode cijfers in boekjaar 2023

Claes Retail Group kruipt uit rode cijfers in boekjaar 2023

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De eerste CKS, JBC en Mayerline combinatie-winkel. Credits: Claes Retail Group

Aanhoudende inflatie, een wisselvallig seizoen en toenemende internationale concurrentie; het was een jaar vol uitdagingen voor Claes Retail Group (CRG). Uitdagingen staan niet altijd gelijk aan krimpende resultaten. Dat bewijst ook de Belgische modegroep. De JBC-eigenaar houdt zijn omzet stabiel in boekjaar 2023 én verbetert de winst, aldus RetailDetail op basis van de jaarresultaten.

Het modebedrijf heeft diverse modemerken in zijn portfolio, waaronder JBC, Mayerline en CKS. Samen genereren zij 238,9 miljoen euro en houdt daarmee de omzet stabiel, in vergelijking met een jaar eerder. De ebitda (winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie) wordt verdubbeld en eindigt op 10,1 miljoen euro, aldus RetailDetail. De winst voor rente en belastingen verandert ook positief. Het bedrijf kruipt uit de rode cijfers en schrijft 0,7 miljoen euro winst op.

De winstverbetering schrijft CRG toe aan de inspanningen om de bedrijfsvoering te optimaliseren en kosten te beheersen, zo blijkt uit de berichtgeving. Zo werd in 2023 gefocust op het verbeteren van de voorraadplanning en efficiëntie.

Claes Retail Group gaat verder investeren in winkelbeleving en duurzaamheid

Om verdere verbeteringen aan te brengen, blijkt de Belgische modegroep investeren, met name in de winkelbeleving en in duurzaamheid. Een voorbeeld daarvan is de gezamenlijke winkel van JBC, CKS en Mayerline.

Wat duurzaamheid betreft stelde CRG in 2023 een nieuwe duurzaamheidsstrategie ‘Pass it On’ in. Consumenten moeten hun kleding kunnen doorgeven als ze die niet meer kunnen of willen dragen, luidt de boodschap. Daarom wil het bedrijf “steevast inzetten op de kwaliteit van kleding”, licht co-CEO Ann Claes uit volgens RetailDetail. Het betekent dat alle meest gebruikte (kleding)materialen vervangen moeten worden door duurzamere alternatieven tegen 2030. “Tenslotte blijven we consumenten sensibiliseren om onze kwalitatieve kleding door te geven via onze initiatieven als retouche-events, tweedehandscorners en inzamelboxen en dat in al onze winkels.”

CKS
Claes Retail Group
JBC
Mayerline