• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Belgen bereid iets meer voor verzending te betalen dan vorig jaar, al blijft gratis favoriet

Belgen bereid iets meer voor verzending te betalen dan vorig jaar, al blijft gratis favoriet

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Volgens Sendcloud worden consumenten 'minder gevoelig' voor gratis verzending. Beeld: Unsplash

Het lijkt erop dat de verzendkosten van webwinkels mede door de inflatie de komende tijd zullen stijgen. Hoewel Belgen hun pakketjes nog steeds het liefst gratis aan huis ontvangen, zijn Belgische consumenten wel bereid iets meer te betalen voor bezorging dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek onder vijfhonderd Belgen, uitgevoerd door databureau Nielsen in opdracht van Sendcloud. Sendcloud is een platform dat verzendoplossingen biedt aan webwinkels.

Zouden consumenten moeten kiezen tussen gratis verzending of snelle verzending, of tussen gratis verzending en een zelfgekozen vervoerder, dan is gratis bezorging nog steeds veruit het meest favoriet, stelt Sendcloud in een persbericht. Tegelijkertijd worden Belgische consumenten wel ‘minder gevoelig’ voor gratis verzending, meent het bezorgplatform. Waar vorig jaar in een vergelijkbaar onderzoek nog 71 procent van de respondenten bereid was een product aan het winkelmandje toe te voegen om het drempelbedrag voor gratis verzending te halen, is dat dit jaar nog 61 procent.

Tegelijkertijd neemt de bereidheid van Belgen om te betalen voor hun verzending iets toe, concludeert Sendcloud. De helft van de consumenten verwacht dat de kosten van verzenden in 2023 zullen stijgen door de inflatie. Wilden Belgen vorig jaar voor een order van 150 euro nog maximaal 5,60 euro verzendkosten betalen, nu is dat 6,20 euro. Voor en bestelling van 15 euro ligt het maximum op 4,40 euro. Het Europese gemiddelde ligt op respectievelijk 6,20 en 4,30 euro, waar dat afgelopen zomer nog 5,20 euro en 3,40 euro was.

Lees ook:
Bezorging
SendCloud