• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Asos ziet omzet en winst stijgen in boekjaar 2014/2015

Asos ziet omzet en winst stijgen in boekjaar 2014/2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Mode e-tailer Asos heeft een goed financieel jaar achter de rug. Het Britse bedrijf dat negen internationale websites heeft en naar meer dan 150 landen verzendt, zag de omzet in de periode die liep van 31 augustus 2014 tot 31 augustus 2015 namelijk met 18 procent omhoog gaan.

Asos boekt omzetstijging van 18 procent

De omzet van het bedrijf, die in 2014 nog 975,5 miljoen pond (1,3 miljard euro) bedroeg, kwam dit jaar neer op 1,2 miljard pond (1,6 miljard euro). Volgens het bedrijf heeft het deze groei onder andere kunnen realiseren door het aanbod aan goede producten, het verbeteren van de bezorgmogelijkheden en het hanteren van verschillende prijzen in verschillende markten. De verkoop van het bedrijf was het hardst gegroeid in thuisland Groot-Brittannië. Vorig jaar leverde de verkoop hier 372,2 miljoen pond (506,4 miljoen euro) op, en dit jaar kon het bedrijf een bedrag 473,9 miljoen pond (644,8 miljoen euro) bijschrijven: een verschil van 27 procent. Internationaal gezien steeg de omzet van de mode webwinkel met 11 procent van 583,1 miljoen pond (793,4 miljoen euro) naar 646,1 miljoen pond (879,1 miljoen euro).

Het succes van de e-tailer is voor een groot deel afhankelijk van de verkoop in het buitenland, omdat deze 58 procent van de totale omzet vormt. In de Verenigde Staten groeide de verkoop van het bedrijf met 29 procent, en in Europa maakte Asos een groei van 15 procent door. De verkoop in de rest van de wereld lag dit jaar 1 procent lager in vergelijking met vorig jaar, maar gecorrigeerd voor de schommelende wisselkoersen lag de omzet alsnog 6 procent hoger dan een jaar eerder. De enige buitenlandse markt waar het bedrijf in het afgelopen fiscale jaar verlies leed, was die in China: hier moest het bedrijf een verlies van 5,2 miljoen pond (7,1 miljoen euro) incasseren. Het bedrijf heeft geen uitleg gegeven over de redenen voor de prestatie in China, maar wel heeft het laten weten dat het aantal beschikbare collecties aankomend jaar zal worden verdubbeld. Behalve China was ook Rusland dit jaar een moeilijke markt voor Asos, al spreekt het bedrijf in dit geval alleen over een lagere verkoop in plaats van verlies.

Net als de omzet lag ook de winst van het bedrijf dit jaar hoger. Vorig boekjaar bedroeg de brutowinst 46,9 miljoen pond (63,8 miljoen euro), maar in het afgelopen jaar was dit bedrag met 1 procent gestegen naar 47,5 miljoen pond (64,6 miljoen euro). Ook het aantal verzonden bestellingen ging met 61 procent omhoog, nadat Asos aan het eind van 2014 nieuwe (betaalde) verzendopties beschikbaar maakte en het bedrijf wereldwijde gratis verzending bij besteding van bepaald bedrag heeft ingevoerd. “Ik ben erg tevreden met deze resultaten die een bemoedigende vooruitgang laten zien,” vertelde Nick Beighton, CEO van het bedrijf in een persbericht. “Onze klanten waren bijzonder betrokken, wat we hebben gemerkt omdat zij vaker bestellen en ook grotere orders plaatsen met een hogere waarde.”

(RG: @amberlizette) : 663994

A photo posted by ASOS (@asos) on

De missie van Asos: de nummer één mode e-tailer zijn voor een jonge doelgroep

In het financiële jaaroverzicht benadrukt Asos dat het bedrijf er nog steeds naar streeft de populairste online modewinkel te zijn onder klanten rond de twintig jaar oud. Een belangrijk onderdeel van het bedrijf is dan ook de aanwezigheid op mobiele toestellen. De verwachtingen van Beighton voor het komende jaar zijn positief: “Het nieuwe financiële jaar is goed begonnen en we zijn druk met de voorbereidingen voor het drukke seizoen dat eraan komt.” Wat betreft de omzet, verwacht hij een groei van 20 procent voor het aankomende jaar. Het bedrijf hoopt dit te realiseren door onder andere 80 miljoen pond (108,9 miljoen euro) te investeren in het verbeteren van de magazijnen en de technologie. Tot slot kunnen trouwe klanten van Asos binnenkort punten gaan sparen met het nieuwe loyaliteitsprogramma Asos Rewards. Het bedrijf probeert hiemee de winkelervaring voor klanten nog verder te verbeteren.

Foto´s: www.fashionreview.co.uk en Instagram

Asos