• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Antwerps Two is a Crowd mikt op duurzame niche en start met masterclass pr

Antwerps Two is a Crowd mikt op duurzame niche en start met masterclass pr

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|INTERVIEW

Antwerpen - Deze maand belicht FashionUnited binnen het thema 'werken in de mode' de veranderende rol van pr-bureau's, die een belangrijke rol spelen in het vertalen en signaleren van merken en trends voor (sociale) modemedia. Sommigen varen daarbij een unieke koers, zoals het Antwerpse Two is a Crowd dat op de duurzame niche mikt. In april start oprichter Manon Acke zelfs speciaal voor hen met een masterclass pr.

Een bureau dat grote, winstgevende accounts afwimpelt als er geen goede zaak aan verbonden is? Dat is niet alleen redelijk uniek, het lijkt ook weinig rendabel. Toch slaagt Manon Acke er al tweeënhalf jaar in om voet bij stuk te houden en in te zetten op duurzame merken. 'Positive Purpose PR & Communications' noemt ze het zelf: "Het dekt een iets grotere lading dan duurzaamheidspr - veel mensen denken bij daarbij enkel aan het ecologische verhaal en vergeten het sociale aspect". Enkele jaren geleden werkte ze nog op grote accounts als McDonalds, Eni, Partena bij reclamebureau TBWA. "Als waardegedreven persoon was het heel moeilijk om me daarin te vinden. Via wat omwegen ben ik uiteindelijk terug bij mijn eerste liefde uitgekomen: schrijven, mensen verbinden. Van bij het begin wist ik dat ik alleen wou werken voor klanten die bij mijn eigen waarden passen en dus een positieve sociale en ecologische impact hebben. Omdat ik daar heel erg in geloof en vind dat het de enige manier is waarop bedrijven vandaag zouden moeten werken", vertelt ze bij de koffie in een café niet ver van haar kantoor. Ze startte tweeënhalf jaar geleden, tot voor kort in haar eentje. Er kwamen twee vaste freelancers bij, een ervan wil Acke zo snel mogelijk vast in dienst nemen. "De andere is een freelance journaliste die de persberichten schrijft. We zijn met drie maar als er een groot project binnenkomt, kan ik nog andere freelancers inschakelen. Ik zet heel hard in op sales en juist omdat ik op een niche inspeel, kunnen merken me snel vinden. Mijn voordeel is dat ik voor Two is a Crowd nog niet heel lang in het vak zat en dus meteen in een richting kon gaan die voor mij goed voelde en pr met een frisse blik kon benaderen", bedenkt ze.

PR in de mode: in gesprek met Two is a Crowd

De pr-puzzel

Die niche wil ook zeggen: bewust klanten afwimpelen. "Ik zeg ook vaak nee, volgens mijn vriend zelfs te vaak", lacht Acke, "Maar daardoor is het financieel vaak een uitdagende puzzel die ik steeds opnieuw moet leggen. Purpose-pr is geen grote niche, maar ik wil 'm nooit loslaten, het is iets dat bij me past en waarvoor ik wil gaan. Ik merk dat als ik dat loslaat ik er maar weinig energie van krijg". Met merken als onder meer Go As U.R, Ms. Bay, Nō Skincare of Stanley/Stella heeft Acke veel kleine klanten - heel interessant maar moeilijk haalbaar. " Ik doe voornamelijk lifestyle maar wil er general en corporate pr bijnemen. Werken met start-ups bleek geen duurzaam model was - je moet voor heel veel klanten werken om er een goede omzet uit te halen. Nu heb ik er twee grotere klanten bij, binnen Unilever. Het is een recente acquisitie, de budgetten zijn dus nog vrij laag maar ze zetten wel heel erg in op duurzaamheid. Dit soort bedrijven zijn eigenlijk de ideale klanten, naast bedrijven met een vast team die net geen budget om iemand vast aan te nemen maar wel willen investeren in pr."

PR voor dummies

Daarom heeft ze nog meer plannen bovenop de pr: "Ik organiseer een masterclass om starters alle tools in handen te geven zodat ze zelf aan de slag kunnen met pr. Samen met Prezly (een pr software tool, nvdr) richt ik een pr-academy op die zal bestaan uit de masterclass 'How to Do Your Own PR' en gratis content met tips & tricks om zelf aan de slag te gaan met pr. De eerste is al op 25 april. Ik geloof ook dat, als merken het goed doen, het een meerwaarde voor hen kan zijn om zich over de eigen pr te ontfermen. Het geeft authenticiteit, iets wat journalisten net belangrijk vinden en bij grotere bureaus soms wat verloren gaat", vertelt ze gedreven. "Zo kan ik toch iedereen blijven helpen die met duurzaamheid bezig is en ik kan er een breder publiek mee bereiken - bijvoorbeeld iemand die een restaurant opent dat ik zelf niet als klant zou aannemen."

"Ik wil de workflow te optimaliseren zodat ik alle tijd kan stoppen in relaties opbouwen, contacten leggen en verbinding maken tussen journalisten, influencers en merken."

Manon Acke, Two is a Crowd

Pers vs influencers

Acke laat haar persberichten schrijven door een journaliste: "Ik zit soms te veel vast in het commerciële terwijl zij er vanop een afstand, objectief over kan schrijven. Dat werkt heel goed bij de pers, zij willen duidelijkheid: inhoud, foto's, prijs en verkoopinfo, heel rechtlijnig. Werken met journalisten is het duidelijkst, er komt kwalitatieve content uit, wat heel veel waard is. Voor de influencers waarmee ik werk, vind ik het belangrijk dat ook zij waardegedreven zijn. Dat is niet altijd makkelijk, zeker als een klant vraagt om een erg specifiek profiel. Zo moest ik onlangs op zoek naar 'fitte meisjes'. Daar kan je niet om het even welke fitstagrammer voor nemen, je wil kwalitatieve content. Dus hebben we een mix gemaakt van influencers die daarbuiten ook nog een echte job hebben - bijvoorbeeld iemand die een boek over fit leven geschreven heeft of er op een ondernemende manier mee bezig is - zodat ze kunnen inspireren, en waardegedreven influencers waarmee ik vaak samenwerk. Ik ben niet bang om te discussiëren met klanten die influencers willen inschakelen die niet meer dan alleen dat zijn.

De tekst gaat verder onder de foto.

Geheim knopje

Het fijne aan de pr is volgens Acke mensen leren kennen en een netwerk kunnen uitbouwen. "Door samen te werken met erg verschillende klanten kan ik bijleren bij de ene en die kennis toepassen op een andere. Het allerleukste is natuurlijk dat ik werk voor merken waarin ik geloof, dat ik zo echt iets kan bijdragen en van mijn passie kan leven. Minder is dat je een kwaliteitsverbintenis aan, geen resultaatsverbintenis. Ik probeer de verwachtingen van de klant wat dat betreft wel wat te managen. Ik zet uiteraard alles op alles maar heb geen geheim knopje waarmee dingen gepubliceerd geraken. Het is onvoorspelbaar of de pers en influencers iets gaan oppikken. Omdat we met merken werken en over topics schrijven die nu heel actueel zijn en een maatschappelijke meerwaarde hebben, loopt het momenteel wel goed. Maar als het wat stroever loopt, kan ik daar weinig aan doen en dat ligt emotioneel moeilijk bij jonge merken die hun hart én geld erin stoppen. Er is vaak een enorme druk vanuit de klant, en ja: je kan wel eens extra aandringen bij de pers maar ik kan moeilijk gaan stalken, daar wordt niemand blij van. Maar dat je geen resultaat kan beloven, vind ik echt het allermoeilijkst aan de job."

"Ik wil me niet doodwerken voor mijn idealen, dan kan ik evengoed kokosnoten gaan verkopen op het strand, daarmee breng ik de wereld even weinig schade toe."

Manon Acke, Two is a Crowd

Drie toekomstplannen

Hoe Acke de toekomst ziet? "Ik heb eigenlijk drie toekomstplannen. Een eerste is meer focussen op vzw's, Mercy Ships en Trias zijn zo'n droomklanten, heel interessante verhalen die zelden in de media komen. Een tweede is mijn workshops verder uitwerken. En een laatste punt: balans vinden. Ik wil me niet letterlijk doodwerken voor mijn idealen, dan kan ik evengoed kokosnoten gaan verkopen op het strand, daarmee breng ik de wereld even weinig schade toe. Ik moet efficiënter gaan werken en niet alles willen. Daarom breng ik de kleinere klanten onder in de PR Academy en wil ik graag op een paar grote duurzame merken werken - daaruit leer je veel sneller en meer en je hoeft op minder verschillende klanten te werken. Ik werk eraan om de workflow te optimaliseren zodat ik zo weinig mogelijk tijd hoef te steken in het voorbereidende werk en zo veel mogelijk in relaties opbouwen, contacten leggen en verbinding maken tussen journalisten, influencers en de merken. Dat heeft de meeste toegevoegde waarde. Ik zie dat optimaliseren en automatiseren trouwens ook bij andere bureaus en bedrijven", besluit ze.

Lees volgende week het interview met Mmbsy's partners en managing directors, Mie Van der Auwera en Myra Nurski op FashionUnited.be.

Altijd up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u hier aan voor de FashionUnited nieuwsbrief!

Beeld: Two is a Crowd. Credit: Maya Bogaert

Manon Acke
Mode PR
PR-Academy
pr-bureau
PR in de mode: in gesprek met
Two is a Crowd
werken in de pr
Workinfashion