• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 6 tips om wachtrijen in je winkel te verminderen en klanten veiligheid te garanderen

6 tips om wachtrijen in je winkel te verminderen en klanten veiligheid te garanderen

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Dat consumenten het haten om in de rij te staan in de winkel is niet nieuw. Negen van de tien Britse shoppers die door Box Technologies en Intel werden geïnterviewd, onthulden dat ze winkels met lange wachtrijen hebben vermeden.
Sinds de klap van COVID-19 zijn er lange rijen ontstaan die niet langer alleen maar hinderlijk en tijdverspillend zijn, maar ook een potentieel gevaar vormen. Maar hoe kunt u als winkelier het risico van lange wachtrijen verminderen? Hier volgen zes ideeën.

1. Breng ‘de kassa’ naar de klant met de mobiele POS

Tegenwoordig stellen de meest geavanceerde retail softwareoplossingen winkeliers in staat om de Point of Sale (POS) te gebruiken op mobiele apparaten zoals tablets of smartphones. Het personeel kan informatie opzoeken, artikelen scannen, transacties afsluiten, betalingen accepteren en kassabonnen afdrukken, waar de klanten zich ook bevinden. Klanten hoeven op deze manier niet in de rij te staan bij de kassa en te wachten tot ze aan de beurt zijn. Een ander voordeel van mobiele kassa’s is dat u gemakkelijk meerdere apparaten kunt inzetten wanneer dat nodig is.

2. Voeg speciale werkstations toe voor complexe processen

Eenvoudige verkopen waarbij klanten meteen overgaan tot een aankoop zijn meestal snel te verwerken. Aan de andere kant kunnen complexere processen zoals retouren, aangepaste bestellingen of inschrijvingen voor loyaliteitsprogramma’s langer duren en de rij aanzienlijk vertragen. Omdat er meestal meer eenvoudige verkopen zijn dan complexe, kan de gemiddelde wachttijd verkort worden met een speciaal servicestation voor klanten die extra hulp nodig hebben, bijvoorbeeld voor degenen die restituties, uitwisselingen, speciale bestellingen of iets anders nodig hebben.

3. Experimenteer met virtuele wachtrijen

Met een virtuele wachtrij machine kunnen klanten een nummer nemen en een plaats in de wachtrij veiligstellen zonder dat ze daadwerkelijk dichtbij elkaar in de rij moeten staan. Hoewel dit soort machines gebruikelijk zijn in servicecentra zoals postkantoren en banken, worden deze in winkels nog niet veel gebruikt. Er zijn winkels die bijvoorbeeld virtuele wachtrijen aanbieden voor klanten die op zoek zijn naar assistentie, maar vertrouwen op de traditionele rijen bij de kassa’s. Missen ze hier een kans? Een extra reden om virtuele wachtrijen uit te proberen is om klanten de tijd te geven om in de winkel rond te dwalen terwijl ze wachten, een geweldige kans voor hen om in contact te komen met extra artikelen die ze misschien aan hun winkelwagen willen toevoegen.

4. Eén-op-één afspraken maken

Niet alle winkelbezoeken hoeven ongepland te zijn. Als er een consult of speciale aandacht nodig is, moedigen meer winkeliers mensen aan om vooraf een tijd te boeken, zodat ze de tijd en aandacht kunnen krijgen die ze nodig hebben. Juweliersketens Watches of Switzerland en Goldsmiths, Mappin & Webb zijn begonnen met het boeken van één-op-één afspraken met klanten zodra ze hun winkels weer openden na de tijdelijke pandemie-sluitingen. Craig Bolton, uitvoerend directeur van The Watches of Switzerland Group, zegt dat zijn bedrijf alleen al in de laatste twee weken van juli 13.000 virtuele en in-store afspraken heeft gemaakt. Hoewel dit format misschien niet in alle branches past, kunnen reserveringen helpen bij het organiseren van de stroom van inkomende bezoekers en ervoor zorgen dat u de tijd en ruimte hebt om klanten de nodige aandacht en hulp te geven.

5. Voeg “scan & go” technologie toe

De laatste revolutie in de Point of Sale technologie zorgt ervoor dat de POS in handen van de consument komt. Scan and go mobiele apps stellen consumenten in staat zichzelf te bedienen in de winkel, met behulp van hun persoonlijke mobiele apparaat of een meegeleverde handset om artikelen te scannen en te betalen. Het proces is anders dan bij traditionele mobiele kassa’s, niet alleen omdat klanten zelf voor het scannen zorgen, maar ook omdat de artikelen worden gescand wanneer ze in de winkelwagen worden gelegd. Hoewel de Scan and Go-technologie vooralsnog het meest voorkomt in supermarkten, is er geen reden waarom retailers in andere sectoren er geen gebruik van zouden kunnen maken. In een mode-, gezondheids-, elektronica- of doe-het-zelfzaak zouden klanten profiteren van de mogelijkheid om artikelen aan de winkelwagen toe te voegen wanneer het hen uitkomt en tegelijkertijd het contact tussen mensen te beperken.
Scan and go apps hebben ook andere voordelen. Wanneer er een barcode gescand wordt, kunnen klanten alle productdetails zien, een geweldige manier voor shoppers om alle extra informatie te krijgen die ze nodig hebben om een aankoopbeslissing te nemen zonder het product aan te hoeven raken.

6. Voorzie uw personeel van intuïtieve, betrouwbare technologie

Is verouderde, trage technologie een van de oorzaken van lange rijen in uw winkel? Hier hebben meerdere retailers last van gehad, zo vertelde een van onze klanten een horrorverhaal over hun oude POS. “Het was een nachtmerrie: een van onze kassa’s viel uit, waardoor alle systemen in onze hoofdwinkel ook uit vielen. Enorme rijen in de winkel waren het gevolg omdat we alle transacties handmatig moesten verwerken door alles op te schrijven. We verloren die dag ruim 15.000 euro, en wie weet wat voor langetermijneffecten het heeft gehad op de herhalingsaankopen.” De conclusie? “Het belangrijkste criterium bij de keuze van een systeem is betrouwbaarheid.” Kijk eens goed naar uw technologie, is deze nog steeds voldoende voor uw klanten? Zoek bij de keuze van nieuwe software naar systemen die zorgen voor korte transactietijden.
Lange wachtrijen waren vroeger een luxeprobleem voor een retailer, nu niet meer. Heeft u hulp nodig bij het vinden van de juiste technologie om klanten een veilige, prettige ervaring te geven in uw winkel? Aarzel dan niet om contact met TCOG op te nemen.

Partner Content
point of sale
softwareoplossing
TCOG