• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

Terugblik Pitti Uomo 91: Paul Smith, Tim Coppens en Tommy Hilfiger

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

De 91e editie van Pitti Uomo zit erop. De mannenmodebeurs in Florence, die bekend staat om zijn stijlvol geklede bezoekers, vond plaats van 10 tot en met 13 januari. Welke shows en presentaties sprongen eruit? FashionUnited geeft een overzicht.

Paul Smith lanceert PS by Paul Smith

Op woensdagavond presenteerde de Britse ontwerper Paul Smith zijn nieuwe lijn ‘PS by Paul Smith’, die in mei vorig jaar gelanceerd werd. De herfst-/wintercollectie 2017 stond geheel in het teken van de moderne reiziger. Smith, die zelf ooit professioneel wielrenner wilde worden en zijn droom al vroeg moest opgeven, koos de fiets als uitgangspunt. De collectie bestond uit onder meer waterdichte parka’s, winddichte en waterafstotende vesten, natuurlijk voorzien van typische Smith-elementen, zoals felle kleuren en prints. De items, die zowel sportieve elementen als streetwear details hadden, waren vooral bedoeld voor ‘de moderne man’ die veel onderweg is - of ze nu fietsen of wandelen, legde Smith uit aan de correspondent van FashionUnited. “De lijn is geweldig voor degenen die voor de fiets kiezen om ergens te komen,” aldus Smith.

Bij het ontwerpen van de nieuwe lijn heeft Smith de ‘kosmopolitische man, de wereldreiziger’ in gedachten gehouden. “Ik probeerde de behoefte van de min of meer jonge mannen tegemoet te komen.” Een van de opvallende items was een winddicht jack, waarbij de stippen reflecteren als er licht op valt. Er werd flink uitgepakt voor de presentatie; een team van acrobaten en athleten, gehuld in de nieuwe collectie, gaf dansoptredens en liet trucks zien op de fiets.

Livestream op Instagram-account van Tim Coppens

De Belgische Tim Coppens was eregast van Pitti Uomo en presenteerde zijn herfst-wintercollectie 2017. Hij stuurde 45 looks de catwalk op, waarbij hij ook 16 vrouwenlooks liet zien. Zijn collectie was een combinatie van streetstyle, athleisure, witte sneakers en veel rood en tartan. Er waren parka’s met capuchon en trainingspakken die gecombineerd werden met formele jassen. Volgens de ontwerper was de collectie geïnspireerd op de Mad Max film uit 1979, geregisseerd door George Miller.

De catwalkshow werd live gestreamd op Instagram. Op deze manier wilde Coppens, die in het verleden in New York showde en creatief directeur is van Under Armour Sportswear meer naamsbekendheid creëren en meer fans en volgers verzamelen op het social media kanaal. Na de show gaf de Belgische ontwerpers een evenement, waarbij een boek van fotograaf Jordan Heming werd gelanceerd, met Coppens’ collecties en inspiratie.

Tommy Hilfiger kiest voor Millenials

De catwalkshow van Tommy Hilfiger, die een combinatie was van Hilfiger Edition, Tommy Hilfiger Tailored en de Tommy Hilfiger sportkledingcollectie, stond volledig in het teken van de millennial. Om deze doelgroep aan te spreken had de gelijknamige ontwerper verschillende opkomende social influencers uitgenodigd om de collectie te showen, onder wie Presley Gerber, Rafferty Law en Gabriel Kane Lewis. De popcultuur, kunst en muziek waren inspiratiebronnen voor de collectie en deze elementen werden gemixt met de klassieke stijlelementen van Tommy Hilfiger. De herfst-/wintercollectie 2017 bevatte veel sportieve elementen in rood en blauw, tevens waren er Amerikaanse en Schotse details terug te vinden.

Bezoekers konden de collectie op verschillende manieren bekijken; naast een catwalkshow was er een digitale installatie met mannequin presentaties. De herfstcollectie kon tevens bekeken worden via touchscreen retail shopping walls, visual merchandising en een digitale showroom. Die ‘digital showroom was voorzien van een groot touchscreen en zestien kleinere beeldschermen, waarop de collectie te zien was. Tijdens het selectieproces konden klanten met iPad Mini’s meekijken, items aan hun winkelmandje toe te voegen en aanvullende data en analytics op te vragen.

“Pitti schept de unieke kans om de moderne mode binnen de historische omgeving van Florence te ervaren en we zijn zeer geïnspireerd door het idee van het mengen van nieuwheid met traditie en innovatie met geschiedenis,” zei Hilfiger voorafgaand aan de show, die voor het eerst acte de présence gaf tijdens Pitti Uomo.

Bovenste beeld: Tommy Hilfiger, Vanni Bassetti

Beeld Paul Smith: FashionUnited and Proj3ct Studio

Beeld Tim Coppens: Giovanni Giannoni

Beeld Tommy Hilfiger: Tommy Hilfiger

Paul Smith
Pitti Uomo
Tim Coppens
Tommy Hilfiger