Bread & Butter gaat definitief niet door

De januari editie van Bread & Butter is definitief afgelast. Vandaag is op de website van de modevakbeurs in Berlijn een bericht verschenen met een brief van beursdirecteur Karl-Heinz Müller. In de brief erkent Müller dat de organisatie het mede aan zichzelf te danken heeft dat het dit seizoen niet voldoende exposanten heeft weten te trekken om de beurs te laten doorgaan.

"Ik ben ervan overtuigd dat ons successvolle concept niet eeuwig op dezelfde manier kan worden herhaald. Misschien is het dus wel nodig dat er eerst een einde moet komen aan iets geweldigs, voordat er iets nieuws kan ontstaan," schrijft de beursdirecteur. "De modebranche en de gehele mode industrie is ingrijpend aan het veranderen. Daarom moeten er nieuwe oplossingen worden bedacht." Müller eindigt de brief met de woorden This is not the end. We will return.

Het einde van Bread & Butter

Met de annulering komt een eind aan een van de grootste modevakbeurzen van Europa. Bread & Butter ging in 2001 van start met een klein event met vijftig labels tijdens de Herrenmodewoche en de vakbeurs Interjeans in Keulen. Dat Berlijn zou uitgroeien tot de modehoofdstad van Duitsland was toen nog niet te voorzien. Na de val van de muur in 1989 leek in Berlijn alles mogelijk toen creatievelingen uit de hele wereld op zoek naar ontplooiingsmogelijkheden naar de stad stroomden. Maar ondanks al die creativiteit ontbrak het de stad aan de noodzakelijke elementen voor een echte modestad: koopkrachtige, stijlbewuste inwoners en de voor economisch succes vereiste structuren. Daarom konden München en Düsseldorf ook na de hereniging nog een tijdje strijden om de titel 'onofficiële modehoofdstad van Duitsland'. Dat veranderde in 2003: modebeurs Premium beleefde zijn debuut en Müller verhuisde zijn Bread & Butter van Keulen naar de Duitse hoofdstad.

In Berlijn ontwikkelde Bread & Butter (inmiddels afgekort tot BBB) tot een van de grootste vakevenementen van Europa. En al gauw maakte de branche kennis met de wilde plannen van de beursdirecteur. Wat echter in de beginperiode van de succesvolle beurs nog als geniaal en gedurfd bestempeld werd, is uiteindelijk zijn ondergang gebleken.

Bread & Butter gaat definitief niet door

In de zomer van 2005 organiseerde BBB niet een maar twee beurzen; een in Berlijn en twee weken eerder een nieuwe editie in Barcelona. Het werd een wereldsucces. Een inkooptripje naar de Spaanse zon, daar was het gros van de modebranche van vóór de crisis best voor te porren. De King Size editie in januari 2008 telde 954 exposanten en trok 99.500 bezoekers. Het was zelfs zo'n succes dat BBB overwoog helemaal uit Berlijn te vertrekken. In 2007 probeerde de organisatie in Duitse hoofdstad nog een geheel nieuw beursconcept uit de grond te stampen, maar Kraftwerk was te alternatief en werd geen succes. De internationale economische crisis liet zich echter voelen en deelname aan twee edities van BBB werd voor de meeste merken onhaalbaar. In 2010 keerde Bread & Butter geheel terug naar Berlijn om het jaar daarop daarop zijn intrede te nemen in het voormalig vliegveld Tempelhof.

Maar Müller wilde blijven vernieuwen. FashionUnited.nl sprak Müller in mei van dit jaar toen hij voor Kingpins en Blueprint in Amsterdam was. "Merken moeten innoveren. Bij B&B merken we dat labels steeds grotere en nog grotere stands willen boeken, maar daar zitten inkopers helemaal niet op te wachten denk ik. Je moet inspireren, anders verkoop je niets." Müller betoogde toen dat de consument voor kwaliteit ook bij budgetketens terecht kan. "Kijk naar Uniqlo (de Japanse keten opende in april een eerste winkel in Berlijn, red.) die hebben een topfabrikant in denim overgenomen en brengen nu de mooiste selvage kwaliteiten voor 40 euro per broek. Daar moet je als merk wel wat tegenover zetten."

Zijn beursbeleid was vergelijkbaar. Regelmatig kwam Müller met nieuwe plannen om het beursconcept van Bread & Butter radicaal om te gooien en zo nieuw leven in te blazen. De beursdirecteur leed echter gezichtsverlies omdat zijn wilde plannen steeds vaker vroegtijdig werden afgeblazen. Vorig jaar verbaasde hij vriend en vijand met de aankondiging consumenten op het vakevenement te willen toelaten. Het plan leidde tot heftige discussies in de modebranche. Voor Müller leek het allemaal heel logisch om consumenten de nieuwste collecties te laten zien, maar volgens een groot aantal exposanten bracht dat extra kosten met zich mee. "De reacties varieerden van totale euforie tot complete afwijzing." Twee maanden na de aankondiging werd het plan geannuleerd.

Afgelopen zomer kwam weer een grote aankondiging die met veel tamtam en een persconferentie op locatie werd gebracht: Bread & Butter zou de aankomende wintereditie in januari 2015 van Berlijn verhuizen naar Barcelona. Geweldig nieuws voor de Spaanse stad die zich al zat te verheugen op de grote instroom van bezoekers. Maar helaas, het feest ging niet door. Krap twee maanden later moest Müller de plannen voor Barcelona ook afzeggen.

Vorige week donderdag kwam het nieuws naar buiten dat de eerst volgende editie mogelijk niet door zou gaan, maar een officiële bevestiging bleef uit. Vrijdag stuurde Müller een brief naar de resterende exposanten waarin hij om een definitieve deelnamebevestiging vroeg. Vandaag is de annulering bekendgemaakt. Dertien jaar Bread & Butter geschiedenis staat nu overzichtelijk op de homepage gepresenteerd.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN