Berlijnse modebeurzen beogen opfrissing na tegenvallend seizoen

Berlijn - De modebeurzen van Duitsland’s hoofdstad waren lange tijd een succesverhaal - maar de huidige problemen in de industrie hebben dit seizoen parten gespeeld. Nog niet zo lang geleden waren de beursvloeren van grote evenementen Premium en Panorama jarenlang bezaaid met bezoekers. Daarentegen was het vorige week een stuk rustiger. De organisatoren publiceerden hierover geen cijfers, maar veel exposanten en kopers maakten geen geheim van hun zorgen.

In tijden waarin de relevantie van traditionele modebeurzen wordt betwijfeld vanwege de fundamentele veranderingen in de branche, en waarin de concurrentie van traditionele modesteden overweldigend is, moet Berlijn op zoek naar een nieuwe profilering. Een mogelijke - en voor de hand liggende - oplossing kwam dit seizoen naar voren: een nóg sterkere focus op het alomtegenwoordige thema duurzaamheid, waarvan al jarenlang de wortels in Berlijn liggen.

Berlijnse modebeurzen beogen opfrissing na tegenvallend seizoen

Panorama krimpt

De huidige problemen werden afgelopen week duidelijk, met name bij Panorama. De belangrijkste handelsbeurs voor modemerken was jaren achtereen succesvol, maar wist dit seizoen niet te tippen aan eerdere hoogtepunten. De beurs bezette minder hallen dan voorgaande jaren in het tentoonstellingscentrum van West Berlijn, en een geplande nieuwe beurssectie die in mei werd aangekondigd, was afgesloten omdat er niet genoeg exposanten waren. Het bezoekersaantal was merkbaar lager dan vorige zomer, en het merkenportfolio was niet even divers als tijdens voorgaande edities. Exposanten meldden zelfs dat ze gratis extra ruimte hadden gekregen om open ruimtes in de enorme hallen te voorkomen.

Hoewel de organisatoren enkele nieuwe elementen hadden geïntroduceerd - zoals de zogenaamde ‘concept store’-ruimtes in het midden van iedere hal - negeerden ze de grote trend van de zomer: duurzame merken waren bijna uitsluitend zichtbaar in de speciaal voor hen aangewezen sectie Xoom, dat een stuk kleiner was vergeleken met vorig seizoen. De ruimte leidde nogal een duister bestaan in een hal aan de achterkant van de beursvloer. Ervaringen van exposanten in Xoom waren gemengd: sommigen klaagden over een gebrek aan bezoekers, terwijl anderen blij waren dat ze kopers van conventionele detaillisten hadden leren kennen.

Berlijnse modebeurzen beogen opfrissing na tegenvallend seizoen

Bij Premium stond duurzaamheid centraal

Andere beurzen pakten de kans om duurzaamheid uit zijn niche te slepen. Dit was vooral zichtbaar bij Premium, waar duurzame modemerken een goed uitziende sectie in het midden van de grote hal in Gleisdreieck bezetten. De ruimte was open, waardoor het de toon kon zetten voor de rest van de beurs. Dit leek niet gekunsteld, omdat aanwezige labels zoals Ecoalf of Armedangels moeiteloos hoge standaarden van duurzaamheid combineerden met overtuigende modestatements.

Bovendien waren dergelijke merken bij Premium niet beperkt tot een aangewezen sectie. Verspreid over de beursvloer zetten exposanten het onderwerp duurzaamheid in de schijnwerper middels speciaal ontworpen stands. Hun visuele impact werd kracht bijgezet door de voortdurende aanpassingen in de algemene opzet van het evenement: het nieuwe standconcept, dat afgelopen winter werd geïntroduceerd, moedigt exposanten aan om belangrijke merkboodschappen te benadrukken, bijvoorbeeld door geselecteerde looks op dummies te presenteren. Dat werd deze editie nog consistenter geïmplementeerd en gaf de beurs een aangenaam, samenhangend gestructureerd uiterlijk op veel kernaspecten.

Ook bij Seek waren duurzame merken zichtbaarder dan tijdens vorige edities. Premium’s jongere, meer casual zusterbeurs richt zich sowieso niet op duidelijke segmentatie, dus mengden ecolabels zich vrij natuurlijk met conventionele merken. Veel exposanten slaagden er echter in om eruit te springen met originele standontwerpen gebaseerd op ecologische thema’s.

Berlijnse modebeurzen beogen opfrissing na tegenvallend seizoen

Duurzame modebeurs Neonyt viert een succesvol seizoen

Vanwege de opvallende aanwezigheid van duurzame modelabels op de conventionele beurzen, genoten de organisatoren van Neonyt van hun rol als succesvolle pioniers. De beurs, die zich volledig richt op milieuvriendelijke mode, debuteerde afgelopen winter vanuit een fusie van de twee langlopende voorgangers Green Showroom en Ethical Fashion Show. In tegenstelling tot haar concurrenten, ontving Neonyt dit seizoen uiterst positieve bezoekersfeedback. De selectie van 170 duurzame merken uit twintig verschillende landen trok niet alleen gebruikelijke kopers van gespecialiseerde ecolabels aan, maar ook een opmerkelijk aantal prestigieuze conventionele detaillisten.

Olaf Schmidt, vice-president van Textiles & Textile Technologies Messe Frankfurt, het bedrijf achter Neonyt, complimenteerde het feit dat duurzame mode steeds meer mainstream wordt: “Tien jaar na de oprichting van Neonyt’s voorganger Green Showroom staat dit segment op het punt om door te breken, en wordt verandering op dit gebied tastbaar,” benadrukte hij in de slotverklaring tijdens de beurs. Schmidt hamerde ook op het belang van deze ontwikkeling voor de hele stad: Berlijn Fashion Week heeft zich wereldwijd bewezen als “een baanbrekend platform op het gebied van duurzaamheid”, zei hij. Vandaar dat een nóg sterkere focus op bewuste mode een manier zou kunnen zijn om de markante modebeurzen op te frissen.

Berlijnse modebeurzen beogen opfrissing na tegenvallend seizoen

Maar die strategie komt niet zonder risico’s. Sommige exposanten verklaarden dat ze zich dit seizoen specifiek hebben gericht op het thema duurzaamheid vanwege de enorme media-aandacht in de afgelopen maanden. Talloze reportages over de toekomstige protesten, plastic afval in de oceanen of luchtvervuiling hebben de publieke stemming gevormd - vooral in Duitsland. De huidige media-aandacht voor milieukwesties bracht ook het algemene imago van duurzame mode in de schijnwerpers, waardoor het segment aantrekkelijk is voor retailers om klanten te lokken met actuele, relevante statements. Maar het is nog lang niet zeker of duurzame mode in staat zal zijn om de industrie - en de Berlijnse modebeurzen - een echte groene impuls te geven. Het dagelijkse nieuws kan immers binnenkort zomaar weer worden gedomineerd door andere kwesties.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: FashionUnited (4), Messe Frankfurt (1)

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN