De Gucci-paradox: terwijl de verkoop van nieuwe producten instort, explodeert tweedehands
14 avr. 2025
Terwijl de verkoop van het modehuis Gucci in 2024 drastisch daalde (min 23%), waren de items van hetzelfde merk een groot succes op de tweedehandsmarkt, en in het bijzonder bij Vestiaire Collective. Dit is wat het wederverkoopplatform ons vertelt, dat deze maandag zijn 'Vestiaire Value Ranking' onthult, die de merken opsomt die de beste wederverkoopwaarde bieden.
Door de toegankelijkheid van de prijzen, de begeerlijkheid en de lange termijn waarde van meer dan 400 merken te analyseren, heeft Vestiaire Collective kunnen vaststellen dat Gucci niet alleen deel uitmaakte van de merken met de beste wederverkoopwaarde, maar ook het luxemerk was met het hoogste verkoopvolume in het eerste kwartaal van 2025.
Gucci presteert op de tweedehandsmarkt
Dit contrast benadrukt verschillende zaken. Enerzijds de ontkoppeling tussen de markt voor nieuwe producten en de tweedehandsmarkt: de verkoop van nieuwe producten van het merk daalt weliswaar, maar de verkoop van tweedehandsproducten gaat goed. Anderzijds het feit dat de begeerlijkheid van het merk Gucci hoog blijft, ondanks de afgenomen interesse van de consument in nieuwe artikelen. Hoe kunnen we deze paradox verklaren?
Het Florentijnse huis, opgericht door Guccio Gucci in 1921, geniet een sterke geschiedenis (met name verteld in de film House of Gucci, uitgebracht in 2021) en een belangrijk erfgoedimago bij de consument. Net als bij het huis Hermès is het ontstaan van het merk verbonden met dat van internationale en iconische beroemdheden die deel uitmaken van de grote geschiedenis (we denken met name aan Grace Kelly en Jackie Kennedy). De artikelen die te koop werden aangeboden onder leiding van ontwerper Sabato de Sarno – wiens vertrek afgelopen februari werd aangekondigd – hebben misschien niet het verwachte succes gehad, maar de oudere producten van het merk (Jordan-mocassins, of it-bag uit het Tom Ford-tijdperk) blijven veilige waarden op de wederverkoopmarkt, waarvan het klantenbestand de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen.
De aanstaande komst van Demna Gvasalia (voormalig creatief directeur van Balenciaga) aan het hoofd van de artistieke leiding van Gucci zou niet veel aan dit succes moeten veranderen, integendeel. De herlancering van het merk en de dynamiek die deze subversieve figuur in de mode met zich meebrengt, zouden het modehuis opnieuw in de schijnwerpers moeten zetten en het tot een van de meest gewilde namen op de wederverkoopplatforms moeten maken. Het aanhoudende succes van het merk op de tweedehandsmarkt staat voor Vestiaire Collective buiten kijf, dat in zijn Resale Buying Guide 2025 verklaart: "Het is zeker dat Chanel, Gucci, Dior en Prada nog vele jaren een verstandige investering zullen zijn... "
Het is het vermelden waard dat Vestiaire Collective niet de enige online tweedehandswinkel is die het succes van Gucci opmerkt. Afgelopen februari onthulde Vinted, een andere zwaargewicht in de wederverkoop, zijn top drie van de meest geliefde merken op zijn online platform. Gucci was er een van, samen met Louis Vuitton en Dior.
Wat houdt de 'beste wederverkoopwaarde' in?
In de "Vestiaire Value Ranking " van Vestiaire Collective staat Gucci op de vierde plaats van de luxemerken met de beste wederverkoopwaarde, na Chanel, Louis Vuitton en Hermès. Dit betekent dat het merk momenteel een van de beste waarden heeft bij aankoop of verkoop, met name omdat de betrokkenheid van de kopers positief is.
Meer specifiek wordt deze waarde berekend op basis van de prijsontwikkeling in de afgelopen vijf jaar, het verkoopvolume (GMV), het aantal likes dat op het platform is verkregen, het aantal onderhandelingen tussen verkopers en kopers en het aantal zoekopdrachten.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.