Artikelen door Simone Preuss
Inditex gaat akkoord met loonsverhoging, H&M betaalt bonussen voor winkelpersoneel
28 dec 2022 - Retail
Net voor de feestdagen kondigden modegiganten H&M en Inditex aan dat zij hun werknemers in Spanje en Portugal een bonus zullen betalen. H&M betaalt een bonus van 500 euro aan zijn 4000 winkelmedewerkers. Voor Inditex komt de bonus neer op 1000 euro voor zijn winkelmedewerkers in Spanje. Door de toenemende druk van de vakbonden en dreigende...
Eerste editie Made in Bangladesh Week bevestigt de positie Bangladesh als betrouwbare inkoopbestemming
22 nov 2022 - Beurzen
De allereerste Made in Bangladesh Week (MIBW), die vrijdag werd afgesloten, heeft Bangladesh niet alleen op de kaart gezet, maar ook de vele voordelen van dit inkoopland belicht. Hierdoor heeft het evenement het label "Made in Bangladesh" - dat oorspronkelijk werd geassocieerd met snelle mode en goedkope arbeid - veranderd in een teken van...
Verticalisering: hoe de oprichter van twee modelabels haar eigen, duurzamere fabriek in Turkije begon
1 nov 2022 - Business
Bij veel succesvolle modemerken rijst de vraag of het zin heeft om de keten verticaal uit te breiden, bijvoorbeeld door te investeren in een eigen fabriek. Velen schrikken ervoor terug, omdat het veel deskundigheid en ervaring vereist op een specifiek gebied, evenals uithoudingsvermogen en assertiviteit. Vooral voor vrouwelijke ondernemers is...
Mode-adviesbureau Recloseted: “De duurzame modewereld is een beetje als het Wilde Westen”
25 okt 2022 - Fashion
Recloseted is een in 2019 opgericht adviesbureau voor de mode-industrie uit Vancouver en Londen. Het adviseert ontwerpers over hoe ze hun eigen duurzame merk kunnen starten, blijft op de hoogte van trends en innovaties in de wereld van duurzame mode en deelt inzichten over hoe je onder andere een bedrijf op duurzame wijze toekomstbestendig kunt...
Denim Report 2022: Stylight inzichten onder de loep genomen
3 okt 2022 - Fashion
Het online zoekplatform Stylight heeft de gewone spijkerbroek onder de loep genomen en in een rapport onderzocht welke trends in 2022 relevant zullen worden. Een meerderheid van de vrouwen (60 procent) zei dat jeans hun favoriete kledingstuk was, tegenover 56 procent van de mannen. Zo’n 85 procent van de respondenten noemde ze zelfs een ‘...
Katoen uit Oezbekistan: comeback na boycot, potentieel alternatief voor China
28 jul 2022 - Business
Decennialang werd het kopen van katoen in Oezbekistan als riskant beschouwd. Bij de productie van katoen in de regio werd in de meeste gevallen kinderarbeid of dwangarbeid gebruikt om met de hand te oogsten. In 2009 bundelden meer dan driehonderd internationale merken - waaronder Burberry, Puma, Gucci en Adidas - zelfs hun krachten in de Cotton...
Onderzoek naar textielrecycling: "Europa zal de weg wijzen"
18 jul 2022 - Business
Het is algemeen bekend dat Europa een enorm probleem heeft met textielafval - momenteel wordt jaarlijks 7 tot 7,5 miljoen ton afval geproduceerd (voornamelijk in particuliere huishoudens), maar slechts ongeveer 30 tot 35 procent wordt gescheiden ingezameld en minder dan 1 procent van het textielafval wordt momenteel gerecycleerd tot nieuwe...
Rana Plaza: negen jaar later
25 apr 2022 - Business
Zondag was het negen jaar geleden dat het Rana Plaza-gebouw instortte. Die dag schudde niet alleen de kledingfabriek op haar grondvesten, maar ook de mode-industrie. De tragedie in Savar, Bangladesh, bracht in de jaren daarna namelijk ook grieven in andere productielanden aan het licht. Veilige werkplekken waren in veel gevallen een mythe, zo...
H&M lanceert "H&M with friends” marktplaats
16 mrt 2022 - Retail
Het Zweedse kledingconcern H&M wil zijn klanten graag een groter assortiment aanbieden en start daarom dit jaar met de marktplaats "H&M with friends", die naast de H&M-merken en -collecties ook andere merken zal aanbieden. Het project bevindt zich momenteel nog in de testfase, maar is nu uitgebreid van de thuismarkt Zweden naar Duitsland,...
Fashion for Good start project om textielverwerking te verschuiven van nat naar droog
19 jan 2022 - Business
Het duurzame initiatief Fashion for Good heeft een nieuw consortiumproject gelanceerd, de D(r)ye Factory of the Future. Het doel ervan is de verschuiving van natte naar grotendeels droge verwerking te versnellen, aangezien textielverwerking verantwoordelijk is voor de hoogste uitstoot van broeikasgassen en het grootste water- en chemicalië...