statistics

Statistieken modebranche België

Algemene data

Bevolking: 11.584.008 (1 januari 2022) Bron: Statbel
Werkgelegenheidsgraad: 71,9% (eerste kwartaal 2022) Bron: Statbel
Werkloosheidspercentage: 5,4% (eerste kwartaal 2022) Bron: Statbel
Bruto binnenlands product (bbp) per inwoner: 43,8 duizend euro (in 2021) schrijft CBS op basis van Eurostat Data, mei 2022

BBP in België 2021

Bruto binnenlands product (bbp) per inwoner, 2021: 43,8 duizend euro. Bron: CBS, Eurostat, mei 2022

Het bbp per inwoner, uitgedrukt in koopkrachtstandaard, lag in België in 2021 17 procent boven het Europees gemiddelde. Daarmee staat het op een achtste plaats. schrijft Belga op basis van cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat, juni 2021

Het beschikbare inkomen huishoudens per inwoner, in 2019 (prijspeil, gecorrigeerd): 27,1 duizend euro per inwoner. schrijft CBS op basis van Eurostat data, juli 2021

Consumentenbestedingen

De Belgische modemarkt is goed voor 6,8 miljard euro

De Belgische modemarkt vertegenwoordigt een omzet van 6,8 miljard euro. De omzet voor kleding (inclusief ondergoed) bedraagt 4,4 miljard euro op jaarbasis. De omzet voor schoenen ligt op 1,7 miljard euro.

54 procent van de omzet wordt gegenereerd door dameskleding, 37% door herenkleding en 9% door kinderkleding.

Een Belgische vrouw geeft gemiddeld 758 euro per jaar uit aan kleding Een Belgische man besteedt 512 euro per jaar.

Bron: onderzoek handelsfederatie Comeos, 1 mei 2023, uitgevoerd door onderzoeksbureau Shopperware onder 1.200 mensen.

Uitgaven aan kleding en schoenen in 2020

In coronajaar 2020 werd in België 3,4% van het huishoudbudget besteed aan kleding en schoenen. Verschillen in de drie gewesten zijn er ook. In Vlaanderen en Brussel gaf men gemiddeld 3,7% van het huishoudbudget uit aan kleding en schoenen, in Wallonie 2,7%.

Gemiddeld gaf men 900 euro uit. Bron: Cijfers Statbel, het Belgische statistiekbureau, september 2021, op basis van een enquête bij 6.000 Belgische huishoudens

Volgens Eurostat besteedden Belgen in 2020 630 euro aan kleding en schoenen, en ging het om 4% van de totale huishoudelijke uitgaven (zie tab 2 op deze statistieken pagina). Uit het Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry rapport van Euratex, juni 2022. Data: Eurostat & Eurostat ‘Household expenditure by category, Belgium, 2020’

Uitgaven aan kleding en schoenen in 2018

In 2018 werd in België nog 4,6% van het huishoudbudget besteed aan kleding en schoenen. Bron: Statbel, september 2021.

In 2018 werd totaal 8,9 miljard euro van de huishoudelijke consumptieve bestedingen aan kleding uitgegeven. Daarmee stond België op plaats negen in de ranking ‘grootste huishoudelijke consumptieve bestedingen aan kleding in de Europese Unie in 2018’. Bron: Consumptieve bestedingen van huishoudens aan kleding in de Europese Unie in 2018, per land, Statista, juli 2021

Aantal bedrijven in de textielindustrie, kledingindustrie en leder- en schoenindustrie in België

Tussen 2009 en 2018 is het aantal bedrijven in de Belgische textielindustrie met gemiddeld 2% per jaar gedaald. De daling voltrok zich vooral in Vlaanderen waar de sector tussen 2009 en 2018 228 actieve bedrijven verloor (een daling van 20%) en Brussel waar 63 bedrijven (en daling van 50%) verdwenen. Het aantal bedrijven in Wallonië bleef vrij stabiel (de deelstaat noteerde een daling van 9%).

Het aantal bedrijven dat actief is in de kledingindustrie in België is tussen 2009 en 2018 sterk gedaald met gemiddeld 9% per jaar. In 2018 waren er nog 549 bedrijven in de kledingindustrie, terwijl er in 2009 nog 1177 bedrijven actief waren.

Het aantal bedrijven in de leder- en schoenindustrie daalde ook: in 2018 waren er 88 bedrijven in de sector, in 2009 waren dit er nog 148.

Bron: Eindrapport CCI-studie Mode en Design in België, mei 2021. Studie uitgevoerd op verzoek van de Ambassade van Frankrijk in België en van het ministerie van Europa en Buitenlandse Zaken, met de steun van het Institut français. Data: Eurostat (SBS data by NUTS 2 regions and NACE Rev. 2).

Banen in de textielindustrie, kledingindustrie en leder- en schoenindustrie in België

Het aantal banen in deze sectoren volgde de negatieve evolutie van het aantal bedrijven.

Het aantal voltijdsequivalenten (VTE): in de textielindustrie: 15.825 in 2018 (in 2019 was dit nog 24.163, een daling van 35%) In de kledingindustrie: 3.039 in 2018 (in 2019 was dit nog 6.461, een 50% daling) In de leder- en schoenindustrie: 523 (in 2009* was dit nog 698, een daling van 60%)

Uit de CCI-studie Mode en Design in België, mei 2021.*Raming Kea. Bron: Eurostat (SBS data by NUTS 2 regions and NACE Rev. 2).

Omzet in de textiel-, kleding- en leder- en schoenindustrie in België

De omzet: in de textielindustrie: 3.214 miljoen euro in 2018 (in 2009 was dit nog 4.035 miljoen euro, een daling van 22,5%) In de kledingindustrie: 614 miljoen euro in 2018 (in 2009 was dit nog 1.243 miljoen euro, een 51% daling) In de leder- en schoenindustrie: 80 miljoen euro in 2018 (in 2012* was dit nog 374 miljoen euro, een daling van 79%)

Uit de CCI-studie Mode en Design in België, mei 2021. *De gegevens voor de leder- en schoenindustrie zijn slechts beschikbaar vanaf 2012. Bron: Eurostat (Annual enterprise statics for special aggregates of activities (NACE Rev 2).

De modesector in België

The Cultural and Creative (CC) economy De verkoop van mode is erg belangrijk voor de Belgische culturele en creatieve economie in België, zo blijkt uit de VUB Study uit 2017. Mode genereert van de Belgische culturele en creatieve industrieën de meeste omzet, te weten 34% van de totale ‘CC’ omzet.

Mode is ook de grootste van de ‘CC’ sectoren als het gaat om werkgelegenheid (mode creëert 27% van de werkgelegenheid in de Belgische CC sectoren).

Uit de CCI-studie Mode en Design in België, mei 2021. Bron: VUB-studie ‘The Cultural and creative economy in the Brussels capital region. Mauri, C. A., Vlegels, J., Lucy, A., Lazzaro, E., Ysebaert, W. (2017)

De modesector in Vlaanderen

“Vlaanderen heeft een bloeiende creatieve sector zowel op creatief als op economisch vlak,” zo is te lezen op de website De creatieve sector.be.

Werkgevers en VTE’s en Zelfstandigen

Werkgevers voor Mode in Vlaanderen voor 2018:

2018 Kern Satelliet Totaal
Werkgevers 136 1.100 1.236

Werkzame voltijdse equivalenten (VTE’s) voor Mode in Vlaanderen voor 2018:

2018 Kern Satelliet Totaal
VTE’s 7.160 30.449 37.609

Zelfstandigen voor Mode in Vlaanderen voor 2018:

2018 Kern Satelliet Totaal
Zelfstandigen 2.270 4.800 7.070

Toelichting: Kern = NACE-codes die dusdanig specifiek zijn dat ze volledig toe te schrijven zijn aan de creatieve sector (op basis van benchmarking met buitenlandse studies). De NACE-code is een code die door de Europese Unie en haar lidstaten toegekend wordt aan een bepaalde klasse van economische activiteiten, bedoeld als hulpmiddel bij het opstellen van economische statistieken en overzichten, aldus Wikipedia.

Satelliet = NACE-codes die minder specifiek zijn, maar wel een belangrijke rol spelen in de waardeketen, zoals sommige NACE-codes uit de groothandel, detailhandel en vervaardiging.

Bron: De creatieve sector. Cijfers op deze website zijn verzameld door het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) i.s.m. Flanders DC, 2018

Omzet en toegevoegde waarde van de modesector in Vlaanderen

In de modesector is de omzet tussen 2009 en 2018 met +6,4 miljard euro gestegen. Dat maakt de modesector tot meest dynamische sector na design.

Omzet voor Mode in Vlaanderen voor 2018: 18,7 miljard euro

2018 Kern Satelliet Totaal
Omzet 1.721.632.138 17.002.677.790 18.724.309.928

Toegevoegde waarde voor Mode in Vlaanderen voor 2018:

2018 Kern Satelliet Totaal
Toegevoegde waarde 501.945.563 2.094.473.463 2.596.419.026

Bron: De creatieve sector. Cijfers op deze website zijn verzameld door het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI) en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) i.s.m. Flanders DC, 2018

[Mode] Productie

Voor 100 procent lokale confectie kan men in België nog maar bij enkele bedrijven terecht. Alleen Vanbockryck, Swynen en Elanco (uniformen en werkkleding) produceren volledig in België. Celesta, Cleemput, Wesco en Autruche produceren in het buitenland (voormalig Oostblok, Tunesië…) maar bieden op aanvraag ook een beperkte productie in Belgische ateliers aan. Textielfabrikanten zoals weverij Deltracon, Gevaert Bandweverij en de European Spinning Group werken wel volledig lokaal. Bron: FashionUnited publicatie, input Creamoda, oktober 2021.

E-commerce

Hoe gaat het in België met e-commerce?

De e-commerce is in België minder ontwikkeld dan in de buurlanden. Uit de CCI-studie Mode en Design in België, mei 2021.

België kent nu 51.101 webwinkels. Van deze webshops is 31 procent jonger dan vijf jaar. De meeste van de nieuwe webshops zijn winkels uit de winkelstraat die nu ook online verkopen. Bijna de helft van alle Belgische webshops valt onder de categorie ‘retail en groothandel’. Daarnaast komt 72 procent van alle Belgische webshops uit Vlaanderen.

Bron: onderzoek van sectororganisatie BeCommerce werd uitgevoerd door softwarebedrijf Inoopa en werd door e-commerce expert Damien Jacob van BeCommerce geanalyseerd, augustus 2022.

E-commerce omzet en uitgaven

In 2021 werd door Belgische consumenten 12,1 miljard euro aan e-commerce uitgegeven, een stijging van 18% in vergelijking met 2020.

Gemiddeld deed een Belg twintig online aankopen in het jaar 2021, en gaven zij totaal 1445 euro uit (zo’n 250 euro meer dan in 2020). De gemiddelde uitgave lag in 2021 op 72 euro.

De meeste Belgen (bijna de helft) gebruiken een laptop voor online aankopen, maar de smartphone wint aan terrein (met 17% van de aankopen). De smartphone is vooral populair voor kleinere bedragen, en die komen ook vaker voor, zo schrijft BeCommerce Market Monitor. Bankcontant blijft het populairste betaalmiddel, de kredietkaart volgt daarna. Bron: BeCommerce Market Monitor, maart 2022

#### Platforms zijn populair in België

“Wat de winkelstraat is in het centrum van de stad is het platform op het internet,” zo schrijven handelsfederaties Comeos en Safeshops.be in hun laatste onderzoeken. Ruim 88% van de Vlamingen heeft een aankoop gedaan op Bol.com. Bij de Franstaligen heeft 82% Amazon gebruikt. Meer dan de helft van alle Belgen (59%) gebruikt Zalando.

Bron: nieuwe onderzoeken van Comeos (de handelsfederatie die de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt) en Safeshops.be (de e-commerce associatie van België) naar het consumentengedrag van de online shoppende Belg, juni 2022

De grootste online winkels in het modesegment in Belgie in 2021 zijn: Zalando.be, Bol.com, H&M.com, Veepee.be en Zara.com, zo stelt Statista. Marktleider Zalando.be genereerde in 2021 zo’n 525,2 miljoen euro via de verkoop van modeartikelen in België. Bron: Statista Most popular online stores in the fashion segment in Belgium in 2021, by e-commerce net sales(in million U.S. dollars), juli 2022

Omnichannel & gratis thuislevering

Uit het Comeos en Safeshops.be onderzoek blijkt ook dat Belgen omnichannel hebben omarmd. “38% zoekt online op of het product beschikbaar is in de winkel en 47% speurt het internet af op zoek naar reviews,” zo luidt het. Tijdens het shoppen checkt 31% van de Belgen via zijn smartphone de prijs, beschikbaarheid en reviews. 17% van de Belgen koopt in de winkel en laat thuis leveren,” aldus Comeos.

“De levering is een belangrijk element bij de keuze van de webshop. We zien dat Belgen de voorkeur geven aan een gratis thuislevering, snelheid is daarbij van iets minder belang”, zegt Managing Partner Greet Dekocker van Safeshops.be.

Bron: persbericht ‘Onderzoek : e-commerce na corona’, Comeos, juni 2022.

Kleding wordt het vaakst online gekocht

Kleding wordt het vaakst online gekocht: in het vierde kwartaal van 2021 was kleding goed voor 20 procent van de totale online aankopen. Bron: BeCommerce Market Monitor, maart 2022

In het eerste kwartaal van 2022 werd vier op de tien kledingstukken en een op de vier schoenen via e-commerce aangeschaft. Bron: BeCommerce Market Monitor, juni 2022

Hoe populair is online shoppen - versus fysiek winkelen?

“Tijdens corona was er een lichte stijging van e-commerce binnen de fashion sector. Deze [stijging] bleef beperkt: mensen mochten hun huis niet uit, dus kochten ze geen kledij die ze niet strikt nodig hadden (dit geldt zowel voor de online als offline verkoop). Post corona zien we dat het deel e-commerce in de modesector slechts licht gestegen,” verklaart Isolde Delanghe, directeur van handelsfederatie Mode Unie, desgevraagd aan FashionUnited. Ze vervolgt: “De Belg blijft een fysieke shopper: België is één van de meest vertakte moderetaillanden. Per inwoner/oppervlakte zijn zoveel zelfstandige winkels die service bieden wat ervoor zorgt dat de consument fysiek blijft shoppen,” aldus Delanghe.

Woordvoerder Wendy Luyckx van Creamoda, de Belgische modefederatie die bedrijven/merken en producenten actief in mode, kleding en confectie vertegenwoordigt, bevestigt aan FashionUnited hetzelfde beeld te zien bij de single brand winkels en eigen winkels van merken. “De consument verkiest nog steeds de service in de winkel en paskamer,” zo licht Luyckx schriftelijk toe.

Belgen geven de voorkeur aan fysiek winkelen

Dat het fysiek winkelbezoek is opgeveerd na corona, kwam ook uit nieuwe onderzoeken van Comeos en Safeshops.be, naar voren, in juni jl. “In 2021 gaf meer dan de helft van de respondenten in onderzoek (54%) aan dat ze kledij online aankochten. Nu zien we dat het zwaartepunt weer verschuift naar de fysieke winkel. Voor kledij is dat nu: 73% in de winkel en 27% online. Een verklaring voor de verschuiving is dat het onderzoek vorig jaar werd afgenomen in april, toen konden we enkel op afspraak winkelen.”

Aandeel online mode aankopen

In 2019 vertegenwoordigden de online aankopen slechts 5% van de verkoop in de modesector. Uit de CCI-studie Mode en Design in België, mei 2021. Bron: Statista (2019).

“Het online deel bij de bij zelfstandige modehandelaars die een zeer goed uitgebouwde webwinkel hebben (al voor corona) bedraagt max rond de 10% van de totale verkoop,” stelt Isolde Delanghe, directeur van handelsfederatie Mode Unie, tegenover FashionUnited.

Creamoda, de Belgische modefederatie die bedrijven/merken en producenten actief in mode, kleding en confectie vertegenwoordigt, sluit zich daarbij aan: “Online werkt: het is een vast verkoopkanaal geworden voor het merendeel van de merken, maar het blijft beperkt tot die +/- 10%,” aldus Creamoda.

Wensen en voorkeuren van de Belgische consument betreft shopping

“Vooral fysiek (zie paragraaf hierboven, red.) en de aandacht voor lokale Belgische mode groeit,” zegt Isolde Delanghe, directeur van handelsfederatie Mode Unie. “We zien dat consumenten procentueel gezien minder besteden van het gezinsbudget aan kledij dan vroeger (zie paragraaf consumentenbestedingen hierboven, red.) maar dat ze wel bewust en kwalitatief kopen. Hierdoor verliest fast fashion aan terrein, ten gunste van lokale retailers die een pak Belgische merken verkopen,” aldus Delanghe, van de federatie voor zelfstandige modehandelaars.

De woordvoerder van Creamoda zegt: “de consument koopt inderdaad bewuster en investeert in meer kwalitatieve en duurdere stuks. Geen massa maar statement pieces en sterke basics,” aldus Luyckx. Ook volgens haar wint Belgische mode aan terrein.

Import & Export textiel & kleding

De belangrijkste handelspartners voor België in textiel en kleding in 2019 waren Frankrijk, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk voor de export en China, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Bangladesh voor de import. Bron: Worldbank ‘België Textiel en Kleding Export, import, tarieven, per land en regio 2019’

Laatste update: september 2022.

Bronnen

Deze statistiekpagina’s zijn onderdeel van FashionUnited Business Intelligence. Meer data over, onder meer, de grootste beursgenoteerde modebedrijven en de rijkste mensen in de mode is te vinden op de FashionUnited Business Intelligence homepage.

Bronnen: Comtrade, OECD, ABF Research, Stichting Opleidingsfonds Detailhandel, ILO, WTO, CBS, Central Intelligence Agency, Euratex en Eurostat.

Copyright 2016 by FashionUnited. You must obtain written permission to use any FashionUnited content.

Algemene data

Bevolking: 447.0 miljoen (op 1 januari 2022)

Bron: Eurostat, juli 2022

Beroepsbevolking: 195,7 miljoen (in het derde kwartaal van 2021)

Bron Statista, januari 2022

Werkloosheidspercentage: 6,2% (april 2022.)

Bron: Statista, juli 2022

Bruto binnenlands product (bbp) per inwoner: 27.830 in 2021.

Bron: Eurostat, juli 2022


  • NB: Dit is een ingekorte versie van de EU Statistieken. U vindt de volledige EU gegevens op de NL Statistieken pagina, in de tab EU. Klik hier.
  • BBP Europese Unie 2020

    De grootste economieën van de Europese Unie zijn Duitsland (25,1% bijdrage aan het bruto binnenlands product van de Europese Unie in 2020), Frankrijk (17,3%), Italië (12,4 %), Spanje (8,4%) en Nederland (6%). Samen hebben deze economieën een aandeel van bijna 70 procent.

    Schrijft CBS in juli 2021, gebaseerd op Eurostat data

    Koopkracht Europeanen

    Europeanen hadden in 2019 gemiddeld 14.739 euro beschikbaar om te besteden en sparen. De koopkracht per hoofd van de bevolking is in 2019 met ongeveer 3,5% gestegen (jaar op jaar).

    Bron: ‘GfK Purchasing Power Europe 2019’ onderzoek, oktober 2019.

    Consumptie van textiel in de EU: EU is een belangrijke markt voor mode

    Europese huishoudens consumeren grote hoeveelheden textielproducten. De totale consumptie in Europa in 2020 was 6,6 miljoen ton aan textielproducten.

    In 2020 kocht een Europeaan gemiddeld 15 kilo aan textiel. Van de 15 kilo die er gemiddeld jaarlijks wordt gekocht komt 6,1 kilo van kleding en 2,7 kilo van schoenen (de overige 6,1 kilo is huishoudtextiel).

    Jaarlijks wordt er 5,8 miljoen ton textiel weggegooid, zo’n 11,3 kg per persoon.

    Bron: Factsheet Textiles van de Europese Commissie, maart 2022

    Volgens de EU Environment Agency staat textiel op de vierde plek als het aankomt op de negatieve impact op het milieu en klimaatverandering als alleen gekeken wordt naar de Europese consumptie. Op nummer een tot en met drie staat voeding, huizen en vervoer.

    In 2020 had de textielconsumptie in Europa de derde grootste impact op het water- en landgebruik en de vijfde als het gaat om grondstofgebruik en broeikasgasemissies.

    Bron: EU Environment Agency, briefing ‘Textiles and the environment: the role of design in Europe’s circular economy’, februari 2022

    Consumentenbestedingen aan kleding in de Europese Unie: hoeveel geven Europeanen uit aan kleding?

    Huishoudens in de Europese Unie gaven in 2020 circa 220 miljard euro uit aan kleding artikelen, een daling van -18% ten opzichte van de uitgaven een jaar eerder.

    De gemiddelde Europese uitgave aan kleding lag in 2020 op 490 euro. Het meeste geld werd uitgegeven in Luxemburg (1130 euro), Oostenrijk (810 euro), Nederland (770 euro), Denemarken (750 euro), Italië (710 euro), Duitsland (640 euro), België (630 euro), Ierland (620 euro), Cyprus (620 euro), Finland (610 euro) Zweden (570 euro), en Portugal (500 euro).

    Uit het Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry rapport van Euratex, juni 2022. Bron: Eurostat

    In 2020 werd door Europeanen gemiddeld 4,1% van de totale huishoudelijke uitgaven gespendeerd aan kleding en schoeisel.

    Bron: Eurostat

    Werkgelegenheid

    Er zijn 1.3 miljoen mensen werkzaam binnen de textiel- en kledingindustrie in Europa bij 143.000 bedrijven. 537.482 mensen werken in textiel en 760.637 in kleding.

    *2021 schattingen. Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry rapport van Euratex, juni 2022.

    Euratex stelt dat de sector een fundamentele pijler is van de lokale economie in veel EU-regio’s.

    Bron: Euratex Spring Report 2022 persbericht, mei 2022

    Modeondernemingen

    Er zijn 143.000 modebedrijven in de textiel- en kledingindustrie in Europa. Daarvan opereren 48.343 (33%) bedrijven in de textiel in de breedste zin van het woord en 94.591 (67%) zijn actief in de kledingsector.

    *2021 schattingen. Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex rapport, juni 2022.

    De EU-textiel- en kledingmarkt in wereldwijde context

    De EU speelt wereldwijd een belangrijke rol in de modeindustrie, zowel als importeur en consument en ook als producent en exporteur van eindproducten en halffabrikaten.

    Bron: rapport 'Circular economy perspectives in the EU textile sector' Köhler, A, juni 2021.

    In 2020 was de Europese Unie is de tweede grootste exporteur van textiel en kleding wereldwijd (de koppositie is voor China). De EU is dé grootste importeur van textiel en kleding wereldwijd.

    Omzetontwikkeling textiel en kledingsector: de pandemie heeft de handel in kleding (negatief) beïnvloed

    De omzet in de sector daalde tussen 2019 en 2020 als gevolg van de Covid-19 crisis. De textielsector noteerde over geheel 2020 een daling van 9,3% in de textielsector en een daling van 17,7% in de kledingsector, in vergelijking met 2019.

    Bron: Euratex, publicatie april 2021, gebaseerd op economische data tot december 2020

    De omzet in 2021 in de textiel- en kledingindustrie wordt geschat op 147 miljard euro, een 11% plus (procentuele verandering tov 2019/2018). Van de 2021 omzet is 81,6 miljard euro gegenereerd in textielindustrie en 65,3 miljard euro in de kledingsector.

    *2021 schattingen. Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex rapport, juni 2022.

    De Europese textielexport is weer toegenomen in 2021

    Na een dip in coronajaar 2020 is de export van Europees textiel en kleding in 2021 weer toegenomen. De export steeg in 2021 met 10,6% in vergelijking met 2020. De import van textiel en kleding bleef wel achter met 7,5% door een daling van leveranciers uit het Verenigd Koninkrijk en China. Er werd in totaal 58 miljard euro aan textiel en kleding geëxporteerd en 106 miljard euro geimporteerd in 2021.

    Door de verandering in import en export verbeterde het handelstekort (het verschil tussen de import en export). Het handelstekort kwam in 2021 neer op 48 miljard euro.

    Bron: Euratex 2022 Spring Report, trade figures European textile and apparel industry in 2021

    E-commerce

    Online winkelen is populair in de EU. De totale Europese e-commerce is in 2021 gegroeid tot 718 miljard euro, een 13% plus in vergelijking 2020, toen nog 633 miljard euro.

    Bron: Europe E-Commerce Report 2022

    De EU-27 is de drijvende kracht achter de Europese B2C e-handel, zo stelt Ecommerce Europe. “De e-commerce omzet [in de EU] is in 2021 met 16% gestegen. Meer dan 90% van de bevolking is een internetgebruiker, en het aandeel van internetgebruikers dat online koopt, zal naar verwachting 76% bedragen in 2022.”

    Bron: Europe E-Commerce Report 2022

    De meest populaire categorie voor online aankopen is kleding (inclusief sportmode), schoenen en/of accessoires.

    Bron: Facts & Key figures 2022 of the European Textile and Clothing Industry van Euratex rapport, juni 2022. Data: Eurostat

    Aantal winkels in kleding in schoenen in de EU

    Aantal kleding en schoenen (retail) winkels in de Europese Unie in 2019: 275.000 in kleding in de EU en 58.000 in schoenen en lederwaren.

    Bron: Statista, april 2022