De ruim 1600 kledingwinkels die deel uitmaken van modeplatform Miinto lieten de omzet stijgen met meer dan 200% in vergelijking met het Black Friday-weekend van vorig jaar. In Nederland verkopen meer dan 300 winkels hun artikelen via miinto.nl.

Black Friday is traditioneel gezien een evenement voor grote fysieke winkels en webshops, maar op miinto.nl bundelden de beste kledingwinkels van het land zich om het grootste shopping feestje van het jaar mee te vieren. Black Friday 2018 werd hiermee een groter succes dan ooit tevoren.

Miinto trapte Black Friday vervroegd af: op donderdag kregen bestaande klanten de kans om met extra korting te bestellen. De première werd een groter succes dan gehoopt en gaf de perfecte aftrap van Black Friday.

“Ik ben bij dat we een hoop gave artikelen van de beste lokale kledingwinkels kunnen verkopen. De winkels in heel Nederland staan onder druk. Ik wil ook in de toekomst fysieke winkels kunnen bezoeken waar de focus ligt op persoonlijke aandacht en goede service. Miinto draagt bij aan het voortbestaan van deze winkels. Ik zie de sales liever naar de lokale ondernemers gaan dan naar grote webshops”, zegt de CEO van Miinto, Konrad Kierklo.

De verhoogde Black Friday-omzet is duidelijk voelbaar voor de Miinto partners en van groot belang voor iedere winkel volgens Aad Smit, eigenaar van Mitch in Gouda. “Wij zijn een lokale kledingwinkel met een eigen webshop. Onze eigen cijfers van afgelopen weekend waren goed, maar komen niet eens in de buurt van het aantal bezoekers en traffic via miinto.nl. Tijdens het Black Friday-weekend hebben we een omzetgroei van ruim 160% behaald ten opzichte van vorig jaar, dit was ons anders nooit gelukt.”

Volgens Miinto hebben de goede samenwerking met hun partners en extra marketingactiviteiten voor de recordomzet gezorgd: “We hebben nauw contact gehad met onze partners om erachter te komen welke producten ze met korting wilden en konden aanbieden. Daarnaast hebben we hen aanbevelingen gedaan wat betreft de inkoop zodat ze de populairste artikelen op voorraad hadden voordat Black Friday begon. Ook hebben we groter ingezet op advertenties en de marketingactiviteiten in het algemeen. We investeren de gehele commissie-inkomsten van de winkels in marketing zodat meer van hun producten via het platform worden verkocht. We investeren dit jaar 50% meer in marketing dan vorig jaar en dat is duidelijk zichtbaar in de traffic”, zegt de directeur van Miinto Benelux, Marc Kooiman. //

Achtergrond
Black Friday 2017 vs. 2018

  • De omzet van Miinto is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2017.
  • Het Miinto-netwerk bestaat verspreid over alle markten uit ruim 1600 winkels.
  • De afgelopen jaren zijn de investeringen in online marketing met meer dan 50% toegenomen.
  • Het aantal developers en ander tech personeel is uitgebreid en goed voor een derde van alle werknemers.

Een sterk collectief van lokale kledingwinkels

Miinto is een online platform bestaande uit fysieke modewinkels. Het platform stelt winkels in staat om hun producten snel, eenvoudig en kosten efficiënt online te verkopen. Door zich aan te sluiten bij Miinto vergroten winkels hun bereik en worden zij onderdeel van een community van de beste winkels verzameld op een groot en sterk modeplatform.

Over Miinto

Het Deense bedrijf werd opgericht in 2009 en telt meer dan 120 medewerkers verspreid over het hoofdkantoor in Kopenhagen en lokale kantoren in Oslo, Stockholm, Amsterdam, Warschau en Zurich. Miinto verkoop producten online in zeven Europese landen: Denemarken, Zweden, Noorwegen, Nederland, België, Polen en Zwitserland.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN