• Home
  • Press
  • Retail
  • Consument shopt meer dan ooit Belgische mode!

Consument shopt meer dan ooit Belgische mode!

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more

Van maandag 10 tot en met zaterdag 16 oktober vindt opnieuw de Week van de Belgische mode (WVDBM), een initiatief van sectorfederaties Mode Unie en Creamoda, plaats. Met ruim 1000 deelnemende winkels en 100 Belgische modemerken belooft deze editie wederom een schot in de roos te worden.

Belgen besteden kledingbudget kwalitatief en kopen bewuster

Doel van deze actieweek is om Belgische mode en haar modemerken in de kijker te zetten en breder bekend te maken. Isolde Delanghe, directeur Mode Unie legt uit: “Het is belangrijk om bewustzijn te creëren over de voordelen van het kopen van Belgische, kwalitatieve mode en over de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel. Belgische mode heeft in alle segmenten en voor alle types van consumenten ongelofelijk veel te bieden en daar mogen we als Belg absoluut trots op zijn! Post pandemie zien we trouwens dat de consument afstapt van het kopen van fast fashion en dat ze het budget dat ze aan kleding besteden liever kwalitatief besteden. Belgische merken bij een lokale winkelier hebben hier duidelijk een streep voor.”

“Steeds meer vrouwen geven vandaag aan méér Belgische mode te willen kopen. Dit blijft dan ook verkoopargument nummer één bij moderetailers, zeker nu veel gezinnen steeds bewuster kleding kopen en hun uitgaven anders indelen. Bovendien is Belgische mode er in verschillende prijsklassen en zijn er zo oneindig veel combinaties en stijlen mogelijk. Onze sector heeft een rijke modegeschiedenis en een fantastisch arsenaal aan modemerken waar we nog meer fier moeten op zijn. En dat is nu net waarom we deze actie organiseren: informeren en sensibiliseren”, aldus Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda.

Roeselare, trotse gaststad

Gaststad Roeselare rolt dit jaar de rode loper uit voor de Week van de Belgisch mode en zet stevig haar schouders onder de campagne. Rodenbachstad Roeselare is goed gekend als winkelstad met bijzonder veel leuke en originele modehandelaars die er Belgische modemerken aanbieden. Tijdens de Week worden de mooiste plekjes van de stad in de kijker gezet en via tal van acties bij individuele winkels maakt Roeselare de consument mee warm voor mode van eigen bodem.

Ambassadrice: radiostem Ann Van Elsen

De deelnemende winkels zijn te herkennen aan de WVDBM raamsticker met campagnegezicht Ann Van Elsen. Ze draagt Belgische mode een bijzonder warm hart toe en kleedt zowel zichzelf als haar kinderen het liefst in Belgische kledij: “Ons land staat op verschillende vlakken op de kaart als het gaat om kwaliteit. Dat gaat verder dan mode. We mogen af en toe gerust wat meer op de voorgrond treden en fier zijn. Belgen zijn nuchter en we houden onze voeten vaak op de grond. We mogen alleen niet vergeten hoe goed we het eigenlijk doen, zeker ook op modevlak”, zegt Ann Van Elsen.

Consumenten kunnen bij een groot deel van de deelnemende winkels de limited edition shopping tas verkrijgen die speciaal voor de Week van de Belgische mode ontworpen werd. Zo kunnen klanten tonen dat ze trots zijn op hun modeland België. Op de tas staat een unieke illustratie van de Belgische illustrator Niet Nu Laura. In totaal worden er maar liefst 6.000 tassen verdeeld.

Op websites www.wvdbm.be en www.sdlmb.be kunnen consumenten terecht voor alle informatie over dit initiatief. De deelnemende winkels en merken zijn te herkennen aan de raamsticker en terug te vinden op de merkenpagina en de Store Locator op de website.

Mode Unie is de sectorfederatie voor zelfstandige modedetailhandel Creamoda is de Belgische modefederatie voor modemerken en kledingproducenten

Creamoda
ModeUnie
Week van de Belgische mode