• Home
  • Press
  • Fashion
  • Vente-Exclusive.com-enquête kerstcadeaus: grote verschillen tussen Vlamingen, Franstaligen en Nederlanders en tussen mannen en vrouwen

Vente-Exclusive.com-enquête kerstcadeaus: grote verschillen tussen Vlamingen, Franstaligen en Nederlanders en tussen mannen en vrouwen

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

  • Twee derde start zoektocht kerstcadeaus ruim een tot twee maanden voor Kerstmis.
  • Mannen willen hightech, geld of kledij. Vrouwen juwelen en schoonheidsproducten.
  • Franstaligen geven het meeste kerstcadeaus en hebben daar het grootste budget voor.
  • Vlamingen houden cadeautjes die ze eigenlijk niet willen, Nederlanders geven ze weg of verkopen ze.
  • Nederlanders kopen vaker online dan Belgen. Franstaligen bengelen achteraan.

Ruisbroek, 28 november 2018 – Vente-Exclusive.com, het grootste Belgische online flashsalesplatform, peilde naar de kerstinkopen van Belgen en Nederlanders. Het onderzoek legt een aantal opvallende verschillen tussen beide landen, maar ook tussen mannen en vrouwen bloot. Zo blijkt dat mannen hun aankopen langer uitstellen dan vrouwen.

Kerst is de belangrijkste periode van het jaar voor Vente-Exclusive.com (zie link).
Om een beter zicht te krijgen op de shoppinggewoonten van Belgen en Nederlanders, hield het bedrijf een grote enquête.

Mannen willen hightech, geld of kledij. Vrouwen juwelen en schoonheidsproducten.

Niet geheel onverwacht krijgen mannen en vrouwen het liefst verschillende cadeaus voor kerst. Bij mannen staat hightech op de eerst plaats, nipt gevolgd door geld en kledij. Vrouwen verkiezen juwelen of schoonheidsproducten; hightech zegt hen dan weer helemaal niets. Het enige punt waar beide seksen in overeenkomen, is geld: 20% van zowel de mannen als de vrouwen verkiest het boven ‘echte’ cadeautjes.

Franstaligen geven het meeste kerstcadeaus en hebben daar het grootste budget voor

Franstalige Belgen zijn de biggest spenders. 62% van de Franstaligen geeft meer dan € 200 uit. Twee derden van de Nederlanders spendeert dan weer minder dan € 200. Liefst 42% van de Nederlanders beperkt zijn budget tussen de € 50 en de € 100. Vlamingen schipperen zowel qua budget als het aantal cadeautjes tussen de Nederlanders en de Franstaligen in.

Volledig binnen de verwachtingen, bevestigt het onderzoek ook dat hoe ouder de koper, hoe hoger het budget ligt. 13,8% van de vijftig plussers besteedt meer dan € 500 aan kerstcadeautjes, terwijl dit in de categorie onder de 34 jaar maar 2% is.

60% van de Nederlanders geeft cadeautjes aan maximaal vijf personen. Ruim de helft van de Franstaligen schenkt een pakje aan vijf tot tien mensen. Dubbel zoveel Belgen als Nederlanders (ruim 11% versus 5,5%) geeft cadeaus aan tien tot vijftien personen.

Twee derde start aankoop kerstcadeaus al in november

66% van de respondenten start al in november of begin december met zijn zoektocht naar cadeautjes. Twintig procent beëindigt zijn aankopen pas op het allerlaatste moment en koopt zijn laatste geschenken pas op 24 december.

Wanneer Belgen en Nederlanders hun kerstcadeautjes kopen ligt in dezelfde lijn. De motivatie waarom ze dit doen, verschilt toch wat. Zowel Belgen als Nederlanders willen de drukte in winkels ontlopen. Nederlanders, meer dan Belgen, willen ook kunnen genieten van kortingen door vroeger hun cadeautjes in te slaan.

Nederlanders kopen vaker kerstcadeaus online dan Belgen. Franstaligen bengelen achteraan.

Nederlanders kopen hun kerstcadeaus vooral online: 42% koopt meer dan de helft van zijn cadeaus online. Bij Franstaligen is dat maar 23,9%, 9% van hen koopt zelfs helemaal niets online.

De voornaamste reden om cadeaus in een webshop te bestellen is dat het op elk tijdstip en vanaf elke locatie kan. Ook tijdswinst en betere deals worden als argument naar voor geschoven.

Wie niet online koopt, doet dat vooral om het artikel eerst zelf te kunnen testen. Ook de kerstsfeer tijdens het offline shoppen wordt bijzonder geapprecieerd.

Vlamingen houden cadeautjes die ze eigenlijk niet willen, Nederlanders geven ze weg of verkopen ze.

Opvallend zijn de antwoorden op de vraag: “Wat doe je met cadeautjes die je eigenlijk niet wil?” Vlamingen en Nederlanders zijn elkaars spiegelbeeld. 66,9% van de Vlamingen houdt de cadeaus uit beleefdheid gewoon bij, terwijl 70% van de Nederlanders zijn ongewenste cadeautjes omwisselt, verkoopt (een kwart!) of aan iemand anders geeft.

Franstaligen schipperen tussen Vlamingen en Nederlanders in.

Vente-Exclusive.com

Vente-Exclusive.com is een flash salesplatform met een specifiek businessmodel: alle verkopen zijn 3 tot 5 dagen open, na het afsluiten van een sale leveren partnermerken aan het magazijn en daarna worden de pakjes verzonden.

“We werken zonder stock en tellen dus een iets langere levertijd. Onderaan elke productpagina tonen we de exacte periode waarin aankopen geleverd worden. De stress die veroorzaakt wordt door onduidelijke, of te nipte levertijden - je kerstcadeaus mogen nooit te laat komen - nemen we weg door goede communicatie. Uit de survey blijkt nog dat klanten inspiratie willen opdoen via onze site, die bieden we onder meer via de speciale X-mas-sales. Het is de ideale periode om bij ons op een zeer relaxte manier cadeaus te scoren, mét hoge kortingen,” aldus Stefan Venken, Marketing Director bij Vente-Exclusive.com.

De aanloop naar de feestdagen belooft dan ook een zeer drukke periode te worden voor de e-commercespeler, die afgelopen oktober nog zijn eigen verkooprecord brak.

Press Club
Press Release
Vente Exclusive
Vente-Exclusive.com