• Home
  • Press
  • Fashion
  • TMO-STUDENTEN ONTWIKKELEN ANANASROKJES EN KOFFIEDIK-SHIRTS

TMO-STUDENTEN ONTWIKKELEN ANANASROKJES EN KOFFIEDIK-SHIRTS

PRESS RELEASE
Door Press Club

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

BARE THE BRAND WINT 2 E PLAATS MEESTER KOETSIER ENTREPRENEUR AWARD


Ruim een half jaar geleden werd BARE geboren in de hoofden van een groepje TMO-studenten in het kader van het Business Plan project dat onderdeel is van de opleiding. Tijdens dit project moeten studenten innovatieve fashionconcepten bedenken.

BARE – een duurzaam en transparant kledinglabel - werd gepresenteerd aan een vakjury, werd als zeer kansrijk bestempeld en mocht door naar de volgende ronde; de Leerlijn Ondernemerschap van TMO en daarmee de finale van de Meester Koetsier Entrepreneur Award. Twee studenten uit dat groepje - Bo Joosten en Marit Aaldering - zagen het ondernemerschap wel zitten en besloten om verder te gaan met hun idee.

Op 11 januari pitchten Bo en Marit het doorontwikkelde concept voor de vakjury en behaalde BARE de tweede plaats. Of zij dit jammer vinden? Nee, niet echt. Natuurlijk gingen ze voor de winst maar Bo en Marit houden er geen verliezers-gevoel aan over. Met meer dan een ervaring rijker, een nóg uitgebreider (business) netwerk en ondersteuning van hun coaches gaan zij verder met hun eigen bedrijf. We praten met Bo en Marit over BARE en de toekomst van hun startup.

Eerst over BARE, wat houdt het concept precies in?

Marit: “BARE the Brand is een duurzaam, transparant slow fashion label voor mannen en vrouwen. Wij werken met alternatieve grondstoffen, zoals Piñatex – dat zijn vezels van de bladeren van de ananasplant -, koffiedik en hennep. Het idee ontstond tijdens BP5 (business plan project semester 5) en de toenemende behoefte aan nieuwe, alternatieve grondstoffen vanwege alle uitbuiting die plaatsvindt. Als toekomstige professionals in de modebranche moeten wij bijdragen aan het behoud van de aarde én de vraag om transparantie in de keten. Vandaar dat onze slogan ‘the naked truth’ is. Ook het verminderen van restafval vinden wij belangrijk. Dit alles hebben we samengebracht in het concept BARE. Alternatieve grondstoffen, transparantie en vermindering van restafval; dat zijn de drie pijlers van BARE.”

“De Leerlijn Ondernemerschap was heel leerzaam. Normaal doe je onderzoek voor een ander bedrijf, nu voor je eigen bedrijf. Als je een fout maakt, moet je het zelf oplossen. We hebben geleerd uit onze comfort zone te stappen“


Jullie hebben een half jaar de tijd gehad om BARE verder te ontwikkelen. Wat hebben jullie in dat half jaar gedaan en geleerd?

Marit: “Naast het schrijven van het onderzoeksrapport hebben we vooral heel veel praktische zaken geregeld. We hebben contacten gelegd met leveranciers en producenten, designs gemaakt.

Vervolgens weer terug naar producenten om te onderzoeken of onze ideeën gerealiseerd konden worden.”

Bo: “Het is natuurlijk wel handig om te weten of de stoffen onder een reguliere naaimachine kunnen. Dat soort dingen moest eerst duidelijk zijn.

We vinden het belangrijk om transparant te zijn. Dit is een van de redenen waarom we alles laten produceren bij ateliers in Nederland. We willen zeker weten dat onze producten eerlijk worden geproduceerd. De grondstoffen komen uit diverse landen zoals Spanje, de Filipijnen en Taiwan. Het was heel veel werk in heel korte tijd. Marit: “De Leerlijn Ondernemerschap was heel leerzaam.

Normaal doe je onderzoek voor een ander bedrijf, nu voor je eigen bedrijf. Als je een fout maakt, moet je die zelf oplossen. We hebben geleerd uit onze comfort zone te stappen.”

Welke producten bevat de BARE-collectie?

Bo: “De collectie bestaat uit rokjes, broeken en shirts. Van het restafval maken we accessoires zoals tasjes en oorbellen. We denken aan uitbreiding door middel van het toevoegen van productgroepen. In de toekomst zal BARE bestaan uit een Basic en een Basic Plus collectie. Die laatste is wat meer trendy maar nog altijd duurzaam en zonder toeters en bellen. Uitgangspunt blijft dat het kledingstuk lang moet meegaan en niet uit de mode raakt.”

Wat zijn jullie toekomstplannen? Gaan jullie door met BARE?

Beiden zijn eensgezind: “Ja! We gaan zeker door met BARE. In februari gaan we plannen maken voor de volgende stappen. In semester 7 gaan we namelijk op stage en is er minder tijd. We moeten dus een strakke planning maken hoe en wat we gaan doen. Dat zal voornamelijk stoffeninkoop zijn en het ontwerpen en produceren van de collectie. Ons plan was om over een half jaar online te gaan, maar dat is misschien wat te ambitieus. Eerst stage lopen en ons diploma behalen.”

Hebben jullie tips voor toekomstige TMO-ondernemers

Bo: “Blijf dicht bij jezelf, doe vooral waar je voor staat en maak gebruik van je netwerk! We merken nu pas hoe waardevol de contacten zijn die je via TMO aangereikt krijgt.” Marit: “Dat geldt ook voor je eigen netwerk. Je hebt meer mensen om je heen die je kunnen helpen dat je denkt. Maak daar gebruik van.”

bare
Bo Joosten
Duurzaamheid
Marit Aaldering
Meester Koetsier Entrepreneur Award
Pinatex
Press Club
Press Release
Slow Fashion
TMO
tmo-studenten