Zellik, 03 juni 2020 – Tijdens de week van 8-14 juni organiseert Creamoda, de Belgische modefederatie, de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week in samenwerking met 29 mode- en mamainfluencers. Op deze manier zet de federatie zo’n 50 Belgische modemerken in de kijker, in een periode waar #ikkoopbelgisch en #winkelhieren relevanter is dan ooit. “Bijzondere tijden scheppen vaak ook bijzondere kansen. Zowel tijdens de verplichte sluiting als na de heropening van de modesector zien we dat de roep om lokaal en Belgisch te kopen, steeds luider klinkt”, zegt Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda.

Creamoda riep eerder tijdens de coronacrisis al op om te blijven geloven in de Belgische mode en het mooie ensemble van kleine en grote modemerken dat ons land te bieden heeft. De crisis heeft een enorme economische en emotionele impact op de volledige Belgische modesector, op de merken én op de winkels. Deze sloten hun deuren op 18 maart waardoor de verkoop volledig was stilgevallen. Als er nog verkocht kon worden dan was het enkel online.

Op 11 mei, na bijna 2 maand in lock-down, konden de merken hun eigen winkels alsook de multimerkboetieken eindelijk terug heropenen. Dat verliep rustig en volgens verwachting, meestal op afspraak, én in lijn met de gevraagde corona maatregelen. De verkoop pikt langzaam op en evolueert in de goede richting. Maar elke ondersteuning en visibiliteit is noodzakelijk om dit seizoen als ‘positief’ te kunnen evalueren.

#Ikkoopbelgisch Insta Story Week: dankbaar voor zoveel solidariteit

Om de Belgische merken te ondersteunen lanceert Creamoda de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week waarbij verschillende populaire mode- en mama influencers de Belgische modemerken visibiliteit geven en de sector op deze manier een hart onder de riem steken. Het zijn voor iedereen moeilijke tijden. En ook voor veel van de influencers is deze periode een uitdaging en moeten ze op zoek naar nieuwe opportuniteiten. Veel opdrachten vielen in het water waardoor ook zij het moeilijk hebben.

“Wij zijn enorm dankbaar te zien hoe solidair en enthousiast de influencers zijn geweest in de voorbereiding van deze campagne. Elk van hen zal tijdens de #Ikkoopbelgisch Insta Story Week hun favoriete Belgische looks delen, alsook deze van de kinderen en in sommige gevallen van hun partner. Dit alles gebeurt via de instagram stories en/of via een post in hun feed. Het wordt een week waarbij we via dit team van professionele influencers in totaal zo’n 2.8 miljoen mensen bereiken. We zijn dan ook trots dat we op deze manier zo’n 50 Belgische dames-, heren en kindermerken in de kijker kunnen zetten”, zegt Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda.

“Het ensemble van merken die we visibiliteit geven tijdens de campagne is zeer gevarieerd. Het betreft zowel dames- en heren prêt - à - porter, homewear, nightwear en lingerie als kindermerken. Het ene merk is meer populair en werd door de influencers dan ook vaker geselecteerd dan andere kleinere merken. De merken selecteerden van hun kant ook die influencers uit het ensemble die zij de beste match vonden. Over de ganse lijn krijgen alle merken aandacht tijdens de campagne, via één of meerdere influencers en via de sociale media activiteiten van Creamoda zelf”, vervolgt Luyckx

“Sociale media speelt sowieso al een belangrijke rol in onze sector maar de kanalen zijn tijdens deze coronaperiode alleen maar relevanter geworden. Een kanaal zoals Instagram is een belangrijk middel om de communicatie met klanten te onderhouden en collecties in de spotlight te zetten”, benadrukt Luyckx. “En dit dan kunnen doen via een ensemble van kwalitatieve influencers is een perfecte manier om zowel het merk als de influencer in de kijker te zetten”.

Tweede editie van de Week van de Belgische mode, 12-18 oktober 2020

De #IKB Insta Story Week is slechts een begin van een periode waarin we de Belgische mode in de spotlight zetten. De sector werd hard en tal van activiteiten en samenwerkingen liggen de komende weken en maanden op tafel. “De Belgitude groeit en consumenten zijn bewuster van wat ze kopen en vooral ook waar ze hun kledij kopen. Meer dan ooit vinden ze de service van lokale handelaars belangrijk, waarderen ze het diverse aanbod dat we bieden en zijn ze trots om Belgische mode te dragen. De #IKB Instagram Story Week is dan ook een mooie aanloop naar de tweede editie van de Week van de Belgische mode, een initiatief van Creamoda en Mode Unie, die zal plaatsvinden van 12 – 18 oktober”, benadrukt Luyckx.

“Deze week heeft als doel de consument bewust te maken van de voordelen van het kopen van Belgische mode en van de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel! Na de succesvolle eerste editie, met 850 deelnemende winkelpunten en 65 modemerken, zijn we er dan ook van overtuigd dat deze tweede editie groter wordt en nog meer weerklank zal vinden bij consumenten en media”, besluit Luyckx.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN