Persbericht - Made in Italy en het belang van familie in de Italiaanse mode
bezig met laden...
Al eeuwenlang staat Italiaans design voor een combinatie van traditie en vakmanschap met een luxueuze en vaak sensuele uitstraling. Om design uit Milaan en Italië te promoten werden de woorden ‘Made in Italy’ geïntroduceerd in de jaren 70. ‘Made in Italy’ diende als een gezamenlijke slogan en als een teken van kwaliteit voor Italiaanse ontwerpers. In het kader van de tentoonstelling ‘Made in Italy’ onderzocht Catherine Buckland (Tassenmuseum Hendrikje) de fascinerende geschiedenis van de Italiaanse mode industrie.
‘Veel van de grote namen in de huidige Italiaanse mode zijn voortgekomen uit een lange familie traditie’
Van Coco Chanel tot Calvin Klein, de modewereld houdt van het idee van een individueel genie. Dit idee is vaak niet van toepassing op de Italiaanse mode. Na de moord op Gianni Versace in 1997 opperde de pers wereldwijd de vraag of Donatella Versace in de voetsporen van haar broer zou kunnen treden. En óf ze dat deed.
‘De modewereld houdt van het idee van een individueel genie. Dit idee is vaak niet van toepassing op de Italiaanse modehuizen’
Versace bleef favoriet bij celebrities en liefhebbers van gewaagde mode. De groene Versace jurk die Jennifer Lopez droeg naar de uitreiking van de Grammy’s in 2000 was één van haar eerste grote successen. Lopez foto kreeg zoveel media-aandacht dat de jurk het begin betekende van Google’s Image Search-functie. Het modehuis bleef in handen van en bestuurd door de familie Versace. De oudere broer Santo Versace was sinds de oprichting van het modehuis CEO – tot eerder dit jaar toen het modehuis werd gekocht door Michael Kors. Donatella is voornemens aan te blijven als hoofd ontwerper.
Een vergelijkbare geschiedenis vind je bijna een eeuw eerder bij Prada. Mario Prada weigerde categorisch om vrouwelijke familieleden in zijn atelier te laten werken. Maar na zijn dood bouwden zijn dochter en later zijn kleindochter het merk uit van een ‘koffer importeur’ naar een succesvol internationaal merk. Met aan de basis de succesvolle ‘Vela’ Pocone handtassenlijn in het midden van de jaren 80. Het lijkt erop dat in Italië de mode de familie volgt.
‘We zijn met z’n vijven’
Wat opvalt in Italië is het aantal gevallen waarbij de familie van een ontwerper zorgt voor het voortbestaan van het modehuis. Soms wel een eeuw lang in het geval van merken als Prada en Gucci. De familie Versace is een modern voorbeeld. De vijf Fendi zussen, die in 1945 de bont en leder winkel overnamen van hun ouders, zijn een veel vroeger succesverhaal. Zij gaven aan dat veel van hun succes te danken is aan hun familie dynamiek. Alda Fendi zei hierover: “We hebben het met elkaar gered omdat de mannen ons onderschatten en omdat we met z’n vijven zijn”. De vijf zussen verdeelden onderling de zaak en huurden later Karl Lagerfeld in, waaraan soms gerefereerd wordt als ‘het zesde Fendi kind’. Lagerfeld hielp bij het uitbouwen van het merk naar de status die het momenteel heeft. Silvia Fendi, een kleindochter, werkt voor het merk als creatief directeur en zij was verantwoordelijk voor de creatie van wat soms gezien wordt als de eerste ‘It-Bag’ in de jaren 90: de Fendi Baguette, een kleine tas die onder de arm gedragen wordt en waarvan er in het jaar van de lancering meer dan 100.000 werden verkocht.
Missoni haalde eerder dit jaar internationaal de pers toen zij voor het eerst een gedeelte van het bedrijf verkochten. Sinds de oprichting in 1958 door het echtpaar Ottavio en Rosita Missoni, is het merk beroemd om de betrokkenheid van de familieleden bij het bedrijf. Zo werden familieleden vaak ingezet als modellen voor de nieuwe collecties en werd het familiehuis vaak gebruikt als locatie voor foto shoots. Ook heeft de familie een kookboek met familie recepten uitgegeven. Momenteel werken er drie generaties voor het merk Missoni. Rosita Missoni is hoofd van de home collectie, haar dochter Angela is de huidige algemeen en creatief directeur. Eerder dit jaar keerde kleindochter Margherita Maccapani Missoni terug naar het merk als creatief directeur voor de jongere M Missoni lijn.
‘Belangrijk voor Italiaanse modehuizen: het familie erfgoed waarderen, maar niet in het verleden blijven hangen’
Belangrijk voor de Italiaanse modehuizen is dat de waardering voor het familie erfgoed er niet voor zorgt dat de modehuizen in het verleden blijven hangen. Gucci, een merk dat werd opgericht in 1921 als atelier waar producten werden gemaakt voor de ruitersport, werd in de jaren 90 sterk bekritiseerd voor de seksueel getinte advertenties. Tijdens de herfst/winter 2018 modeshow stuurde het merk de modellen de catwalk op met minidraken in de hand en op dit moment leidt het merk de ‘Geek Chic’ trend. Prada begon als importeur van Britse koffers en is onder leiding van Miuccia Prada één van de modemerken geworden die synoniem is aan de Italiaanse stijl. Zelfs Fendi, het merk dat zó sterk leunde op het gebruik van bont dat hun shows ‘haute fourrure’ werden genoemd, is begonnen met het presenteren van meer diervriendelijke alternatieven op hun catwalks. Familie is belangrijk voor veel Italiaanse modehuizen maar dat betekent niet dat ze in het verleden leven. De modehuizen mogen dan worden gerund door de klein- en achterkleinkinderen maar hun focus blijft stevig op de toekomst gericht.
Made in Italy
‘Made in Italy’, een tentoonstelling met mode en accessoires van bekende Italiaanse ontwerpers, is te zien in Tassenmuseum Hendrikje tot 17 februari 2019. Het museum werkt voor deze tentoonstelling samen met het Italiaanse Instituut in Amsterdam en de Italiaanse verzamelaar Giorgio Forni van de Fondazione Sartirana Arte in Pavia. Forni’s wereldberoemde collectie bestaat uit honderden kledingstukken en accessores die ontworpen zijn door onder andere Emilio Pucci, Salvatore Ferragamo, Giorgio Armani en Gianni Versace. Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam is wereldwijd het grootste museum van haar soort. Het museum toont de geschiedenis van de tas in de westerse cultuur van de late middeleeuwen tot nu.