Week van de Belgische mode maakt ons trots!
bezig met laden...
Uit recent onderzoek* bij 2000 Belgen blijkt dat Belgische mode geliefd is, maar onvoldoende bekend. 8 op de 10 Belgen geven aan dat ze het verschil niet kennen tussen Belgische en niet-Belgische merken. Bijna 2 op 3 Belgen geeft zelfs aan geen enkel Belgisch kledingmerk te kennen. Wel geven de bevraagde Belgen aan geïnteresseerd te zijn in mode van eigen bodem en dat ze hier meer over willen weten.
46% geeft aan dat ze een voorkeur geven aan Belgische merken. Reden waarom Belgen Belgische mode kopen zijn om de Belgische economie te ondersteunen (80%), het kopen van betere kwaliteit (57%) en het creëren van een unieke stijl (30%).
Met de Week van de Belgische mode (WVDBM) willen Mode Unie en Creamoda de Belg trots(er) maken op één van de producten waar ze buiten onze landsgrenzen met veel lof over spreken: Belgische mode.
Van 14 tot 20 oktober 2019 vindt de eerste editie van de ‘Week van de Belgische mode’ (WVDBM) plaats. Naast het in de kijker zetten en breder bekend maken van Belgische merken, maken we de consument bewust van de voordelen van het kopen van Belgische mode en van de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel.
Gedurende de WVDBM zetten 60 modemerken en meer dan 850 winkelpunten hun lokale troeven en de Belgische modemerken in de kijker. Je herkent de deelnemers aan de raamsticker met daarop het campagnebeeld van Tiany Kiriloff.
Een groot deel van de deelnemende winkels geven de speciaal ontworpen limited edition tote bag mee wanneer klanten in die week bij hen kopen. Zo kunnen klanten tonen dat ze trots zijn op modeland België. Op de tas staat een unieke illustratie van de Belgische illustrator Kaart Blanche. In totaal worden 6000 tassen verdeeld.
Op websites www.wvdbm.be (NL) en www.sdlmb.be (FR) kunnen consumenten terecht voor alle informatie over dit initiatief en zijn de deelnemende winkels terug te vinden via de Store Locator. Deelnemende merken zijn ook op de website terug te vinden.
* Onderzoek uitgevoerd in juni 2017 door Creamoda, in samenwerking met het onderzoeksbureau Ivox.
Mode Unie is de sectorfederatie voor zelfstandige modedetailhandel
Creamoda is de Belgische modefederatie voor modemerken en producenten