MODEFABRIEK I AMSTERDAM FASHION TRADE EVENT TAKEAWAY TRENDS FOR AND TOWARDS SPRING SUMMER 2020
bezig met laden...
Wat waren de grote trends op Modefabriek deze zomereditie? Welke ontwikkelingen zijn bepalend voor onze smaak, ons gedrag en wat gaan we daarvan merken in ons vakgebied? Dit zijn de Takeaway Trends voor en op weg naar Spring Summer 2020: DIGITAL DELIGHTS, I LIKE YOUR STYLE en ENDGAME: ACT NOW.
DIGITAL DELIGHTS
Gen Z, geboren tussen 1995 en 2010, zijn de nieuwe influencers. Pernille Kok Jensen van Fitzroy gaf twee inzichtelijke Talks over deze eerste generatie Digital Natives en hoe zij de nabije toekomst gaan bepalen. Voor Gen Z is een wereld zonder internet en mobieltjes als een stenen tijdperk. Ze leven in ‘Phygital Reality’, de digitale en fysieke wereld vormen een samengesmolten geheel. Alles is fluïde, non-binary en zacht. Virtuele influencers zijn even inspirerend (en uitgesproken) als die van vlees en bloed. Gen Z-ers zijn gewend aan chaos en rusteloosheid, ze zijn hyperconnected, ‘woke’ en weten zich als hyperindividu staande te houden in die Phygital Reality. Daarin zijn ze even kwetsbaar als stoer.
De Talk van Jan ‘Trendman’ Agelink maakte de Phygital Reality herkenbaar en toepasbaar met veel voorbeelden. Zoals Gamification; Asos die digitale kleding verkoopt voor je avatar in de game The Sims, en je al gamend punten laat sparen voor korting op de echte kleren. Het Amsterdamse The Fabricant ontwerpt zelfs puur en alleen digitale kleding. Zij zien ons in de toekomst in een huidkleurige bodysuit lopen waarop we digitale outfits downloaden, alleen zichtbaar op onze ‘devices’ dus. Digitale mode gaat ook over het einde van overproductie en sale: het wordt pas gemaakt - naar wens en op maat - nadat de consument het item heeft besteld. Voor Gen Z wordt pre-ordering heel normaal, zoals bij het unisex denimlabel CRUÈL van William Ampofo op het Modefabriek X HTNK-platform; je online bestelling wordt binnen 3 tot 5 werkdagen gemaakt én thuisbezorgd.
Ook in esthetisch opzicht manifesteert de digitale wereld zich steeds meer in de echte. Modefabriek was een grote regenboog met als uitschieters Yves Klein blauw en paars, burned orange en ‘summer browns’, wit met neons en lichtgevende pastels, gradient effecten en veel transparante en iriserende materialen. Van het Deense ILSE JACOBSEN in de Central Hall tot HERSCHEL bij OFF_SOUTH, de trend was everywhere, net als de caleidoscopische collage van prints en stijlreferenties, zoals bij IRIEDAILY uit Berlijn.
Ook online video is een ‘digital delight’, omdat het gegarandeerd meer traffic oplevert naar je socials, je site, en je online store, en echt iets toevoegt voor de consument. Expert Moriam Hassan Balogun van Organgevine gaf een Workshop Talk met DIY tips voor goede, ‘keep it real and relatable’ video’s en de fijnere kneepjes om daar zoveel mogelijk business uit te halen.
Retail moet meer een ‘immersive experience’ worden; we willen ondergedompeld worden in een wonderlijke wereld waarin het online en offline winkelen elkaar versterkt. Hoe creëer je digitale effecten als filters en glitches in de fysieke wereld? Waar versmelt jouw service met de behoeften van een fluïde consument?
I LIKE YOUR STYLE
Van Gen Z en Millennials all the way tot onverschrokken nonogerians als Iris Apfel, de tijd van grijze muizen lijkt voorgoed voorbij. De trend is ‘unapologetic’ met een ‘live and let live’ attitude. Niet alleen durven we ons sinds kort steeds uitbundiger te kleden - kleur! statement prints! extreme silhouetten! - de trend gaat nu naar hyperindividualisme. Eigenheid en persoonlijke stijl, daar gaat het om, liefst met een scheutje excentriciteit, gender bending en/of een bijzonder uiterlijk kenmerk. Plus size? Vitiligo? Op één been? Geen modeprobleem: iedereen mag ‘shinen’. Diversiteit, inclusiviteit en ‘realness’ zijn nu de norm.
Het leuke aan deze trend: het is niet zo maar even snel te koop. Er komt creativiteit bij kijken, het plezier van style searching, collecting, vintage hunting, een beetje husselen en DIY, en vooral… fearlessness. Als in: mens durft te leven! Alles is te vinden in onze wereld, het kan niet ‘rare’ genoeg, zoals de vintage verbouwde motorscooters van ROLLING JAPANESE die te bewonderen waren op het Dress Like A Man platform. De curator van dit inspiratieplatform, Spike Spijker, verwijst naar ‘accidental influencers’ als Poggy en Yuthanan, wiens unieke stijl een inspiratie is voor de industrie die op zijn beurt de consument weer inspireert om een unieke stijl te ontwikkelen. Mike Rubin van het Amerikaanse KRAMMER & STOUDT werkte ter plekke aan artworks voor op zijn kleding. Geïnspireerd door een eerder bezoek aan het Dress Like A Man platform op Modefabriek is hij teruggegaan naar zijn roots als surf culture artist en maakt zo ‘pieces uniques’ van zijn American made workwear basics.
Ook bij womenswear vallen uitgesproken fashion trends op, zoals de chunky en funky slides van INUIKII, een Zwitsers schoenenmerk van een Italiaanse familie. Deze geweldig comfortabele slide-on sandalen met weldadig voetbed zijn een ware stijldoorbraak voor vrouwen, net als de vele fancy sneakers die tegenwoordig ook ‘op chic’ mogen. Hoezo altijd sexy en elegant? We are all feminists now!
Een bijzondere reactie op al dit hyperindividualisme zijn de perfect basics wardrobe concepten die floreren, zoals DAILY UTILITIES AMS uit Amsterdam. Een puur en geperfectioneerd rekje hoogwaardige essentials voor heren, never on sale en top marges voor de retailer, en een ‘best friend’ voor de modeconsument. Want dit ‘back to the essence’ design versterkt juist de persoon in de kleding, en bijzondere sneakers, een statement piece of mooie tattoo krijgen zo alle aandacht.
Hoe help jij de hyperindividuele consument aan dat speciale product om mee te ‘shinen’? Hoe inspireer jij met ‘keep it real’ content?
ENDGAME: ACT NOW
Sustainability is van ‘luxe optie voor Millennials’ uitgegroeid tot een regelrechte must. De experts in de Panel Talk, professor Mariangela Lavanga, Ciara Shah van Verse Good Store en Marieke Vinck van Charlie + Mary, waren unaniem in hun oproep: wij allemaal, industry professionals én consumenten, moeten gaan handelen naar onze waarden en idealen, en wel NU! Als je nu start, doe het dan meteen helemaal duurzaam, want voor grote bestaande bedrijven is het proces van alsnog verduurzamen veel ingewikkelder. De name of the game is ‘verantwoordelijkheid nemen’, want het is de Endgame. Reduce, Reuse, Recycle is het mantra. In de ‘rainwear mode’ bijvoorbeeld, de regenjassen van MAIUM en de swimwear van WALLIEN op OFF_SOUTH, TET in de Central Hall en JUNGL in de Blue Market, allemaal gemaakt van post-consumer gerecycled plastic zoals oude visnetten.
Ook pionier Bert van Son van MUD jeans - een ‘B Corp’ net als Patagonia, Tony Chocolonely en Dopper - laat zien dat het kan. Tijdens zijn Interview Talk werd de MUD ‘jeans shredder’ gedemonstreerd: zo worden vezels herwonnen uit oude jeans om er daarna, gemengd met nieuwe katoenvezels, nieuwe jeans van te maken. Jeans die je bovendien kunt leasen. In 2020 verwacht hij, samen met innovatiepartners, een 100% gerecyclede en circulaire jeans te kunnen produceren. Ook TEVA legt de lat hoger en gaat van 40% naar 100% gerecyclede straps voor SS20.
Het ongeduld is groot, op Modefabriek klinkt een roep om activisme en wetgeving. Activistische communities als PETA en Sea Shepherd associëren zich met heroes als MUD. Ook Gen Z is activistisch, en niet alleen online. Zie de sterk toenemende vraag naar vegan. KUYICHI, een van de voorlopers in duurzame denim fashion, vat het perfect samen in een top-selling t-shirt met de print ACT.
Hoe help jij jezelf en je omgeving uit de droom? Welke verantwoordelijkheid kun je nu meteen nemen? Hoe worden we weer helden?
Foto's: Modefabriek by RVDA