• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Zomersolden: 2 procent hogere omzet

Zomersolden: 2 procent hogere omzet

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De zomersolden is voorbij, en uit cijfers van handelsvereniging Comeos is gebleken dat Belgische ondernemers hier tevreden op kunnen terugkijken. De handelsvereniging noteerde dat de totale verkopen met 2 procent stegen ten opzichte van de voorgaande zomer.

Met name items waarop hoge kortingen van bijvoorbeeld 50 procent of 70 procent werden gegeven, vonden gretig aftrek, bericht Comeos. Een ander opvallende trend was dat damesmode dit jaar iets minder populair was dan in eerdere jaren. De collecties voor kinderen en heren werden daarentegen juist weer beter verkocht dan normaal het geval is.

Een ander opvallend gegeven is het toenemende belang van mobiel winkelen tijdens de solden. Een enquëte van Flipit België onder 40.000 consumenten wees uit dat 20 procent van hen de mobiele telefoon erbij pakt om op zoek te gaan naar koopjes tijdens de solden. Het is een verdubbeling vergeleken met 2015: destijds gebruikte slechts 10 procent van de consumenten hun mobiel. Echter, een deel van de Belgische winkeliers lijkt nog niet voldoende te zijn voorbereid op deze nieuwe trend. Volgens Flipit hebben ongeveer 16 procent van alle retailers hun website nog niet geoptimaliseerd voor mobiele toestellen. “Het is duidelijk dat veel Belgische webshops de groei van het gsm-gebruik nog niet goed oppakken,” stelt Flipit. “Bezoekers zullen namelijk sneller afhaken in het koopproces als een webshop niet mobile friendly is. Daarnaast worden websites die niet mobiel-vriendelijk zijn sinds 21 april 2015 door Google lager in de resultaten geplaatst. Het is dus enorm belangrijk om je website voor meerdere apparaten te optimaliseren.” Overigens bleek uit het onderzoek niet hoeveel procent van de aankopen daadwerkelijk werd gedaan via een mobiel toestel.

Beeld: Meir-Antwerpen Facebook

Comeos
Flipit
Solden