‘Sesam open u.’ Zalando en Bpost werken samen om in-home leveringen en ophaalservice te bieden. Hiervoor hebben de bedrijven technologie getest waarmee voordeuren op afstand geopend kunnen worden zodat de bezorger zonder aanwezigheid van de klant een bestelling kan leveren of ophalen, zo maken de bedrijven bekend in een persbericht.

Zalando meldt dat 90 procent van de deelnemers aan de test aangeven nog eens gebruik te willen maken van de service. Gedurende de test werden de huizen van de deelnemers uitgerust met een ‘smart slot en deurbel’. Wanneer de bezorger arriveert drukt deze de ‘smart bel’ in waardoor de klant een notificatie krijgt op hun telefoon. Op afstand kan vervolgens de deur worden geopend door de klant waardoor de bestelling geleverd kan worden. De bezorging wordt gestreamed, klanten kunnen direct meekijken en praten met de bezorger. “Klanten hebben altijd complete controle gedurende het hele proces en kunnen ook leveringen weigeren ongeacht de reden of de tijd,” aldus het persbericht.

Pakket geleverd ook al ben je niet thuis

“Elke klant heeft zijn eigen behoeftes als het aankomt op leveringen,” aldus Patrick Leysen, vice president van Future Lab bij Bpost, in het persbericht. “Om onze producten en services aan te passen aan deze behoeften test Future Lab van Bpost innovatieve oplossingen samen met langetermijn partners zoals Zalando.”

Barbara van Speyboeck, woordvoerder van Bpost, meldt tegen HLN.be dat van een directe invoering van het systeem geen sprake is. "Op dit moment is de markt niet overspoeld met slimme deurbellen, maar op een bepaald moment zal die technologie wel ingeburgerd zijn. Daarom gaan we nu al na wat de klant verwacht, hoeveel tijd het proces inneemt en wat de uitdagingen zijn. Een belangrijke uitdaging is bijvoorbeeld hoe je ervoor zorgt dat de poes niet naar buiten loopt."

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN