Winkelpersoonlijkheid als bron voor klantwaarde
bezig met laden...
“De jury was in het begin niet heel positief over mijn onderwerp,” zegt Els Huygens aan de telefoon tegen FashionUnited. Huygens studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit Brussel en won onlangs de beste Marketingthesis van Vlaanderen 2014 met ‘Winkelpersoonlijkheid als bron van klantwaarde: een studie in de context van fine fashion retailing’. In haar winnende thesis onderzoekt Huygens of de persoonlijkheid van een winkel invloed heeft op de klantwaarde.
Je hebt de marketingthesis van het jaar gewonnen.
Gefeliciteerd!
"Dank u! Het was toch wel heel erg speciaal. Er waren negen finalisten met
innovatieve onderwerpen. De jury was in het begin niet heel positief over
mijn onderwerp, want in het verleden zijn al onderzoeken over
klantwaarde geschreven. Alleen nog niet vaak met de invalshoek
'Winkelpersoonlijkheid als bron voor klantwaarde’ specifiek. De jury zei
dat ik het klassieke thema op een boeiende manier had uitgewerkt. Het was
een leuke ervaring!"
Waarom heb je voor het onderwerp 'Winkelpersoonlijkheid als bron
voor klantwaarde' gekozen?
"Om eerlijk te zijn heb ik het onderwerp niet zelf gekozen. Mijn begeleider
van de Universiteit heeft mij de tip gegeven dat het interessant was om dit
onderzoek te doen. Eerder heeft een aantal studenten van de Universiteit
van Hasselt onderzoek gedaan naar de winkelpersoonlijkheid als bron voor
klantwaarde van H&M. Ik heb mijn onderzoek gericht op de winkel Cos. Dit is
een opkomende retailvorm en een onafhankelijk merk dat binnen de H&M group
valt. Voor de H&M group is het interessant om de onafhankelijke merken met
elkaar te vergelijken."
Hoe ben je te werk gegaan?
"Het onderzoek bestaat uit vijf fasen; onderwerp specificatie,
literatuurstudie, hypotheses, praktijkonderzoek en de conclusie. Bij het
praktijkonderzoek heb ik de focus op de winkel Cos gelegd. Ik heb Daniel
Dueval, manager van de Cos winkel op de Louizalaan in Brussel, gesproken.
Hij heeft mij informatie over de winkel gegeven en toegestaan dat ik
enquêtes in de winkel af nam. Cos heeft een grote doelgroep en veel
klanten, waardoor het niet mogelijk was alle klanten van de winkel de
enquête voor mijn onderzoek te laten afnemen. In totaal hebben 121
correspondenten het onderzoek ingevuld, waarvan 43 mannen en 78 vrouwen
tussen de 16 en 68 jaar. De enquêtes schetsen een beeld van de invloed van
winkelpersoonlijkheid op de ervaren klantwaarde bij de respondenten. Met
klantwaarde wordt de belangrijkste reden voor klanten om zaken te doen met
een organisatie bedoeld. Met die informatie kon ik de thesis schrijven."
Waarom is winkelpersoonlijkheid belangrijk?
“De persoonlijkheid van een winkel moet ervoor zorgen dat klanten
binnenkomen, overtuigd worden om een aankoop te doen en vervolgens klant te
blijven. Daarom is het voor bedrijven belangrijk te weten welke elementen
voor de klant belangrijk zijn. Er bestaan miljoenen kledingwinkels en in
deze tijd wordt klantwaarde steeds vaker de basis voor een
aankoopbeslissing. Consumenten kijken niet meer alleen naar de prijs en
kwaliteit, maar ook naar de service die een winkel biedt, de muziek die er
gedraaid wordt, het interieur en de locatie van de winkel.”
Wat staat er in de conclusie van je onderzoek?
"Het onderzoek toont aan dat winkelpersoonlijkheid gezien kan worden als
een driver van klantwaarde. Het is dus van belang om te investeren
in het managen van de winkelpersoonlijkheid, aangezien dit zal lonen. Uit
de literatuurstudie is gebleken dat klantwaarde leidt tot klanttevredenheid
en klantloyaliteit, wat winstgevendheid van een bedrijf stimuleert. Uit de
resultaten is ook gebleken dat de waarde die door klanten wordt gehecht aan
winkelpersoonlijkheid voor een fine fashion kledingwinkel van groter belang
is dan voor een fast fashion kledingwinkel. Concreet betekent dit voor de
H&M groep dat het belangrijker is om te investeren in de
winkelpersoonlijkheid van Cos, dan in de winkelpersoonlijkheid van H&M.
De winkel van Cos krijgt een goede beoordeling van haar klanten op gebied
van verfijnheid, degelijkheid, oprechtheid, enthousiasme en kwaliteit van
de kleding. Op alle aspecten die onderzocht zijn, scoort de winkel 70 van
de 100 procent. In de toekomst kan Cos zich focussen op de verbetering van
de aspecten; ‘gerenommeerd’, ‘eerlijk’, ‘levendig’ en ‘regelmatig vinden
van interessante koopjes’ zodat de klantwaarde van Cos stijgt."
In een interview met weekend.be heb je gezegd dat winkels met
een goede persoonlijkheid winstgevender zijn. Waar komt dat door?
“Winkelpersoonlijkheid is een bron van klantwaarde. Als een winkel dat goed
voor elkaar heeft zijn de klanten meer tevreden en loyaal. Hierdoor zal een
klant blijven terugkeren en de winkel betere resultaten behalen, dan als
een winkel geen goede persoonlijkheid heeft.”
Met je prijs heb je 1.000 euro gewonnen. Wat ga je daarmee
doen?
“Van het geld ga ik een mooi kledingstuk kopen, zodat ik altijd kan
herinneren dat ik het met de prijs voor de beste marketingthesis heb
gekocht. Als ik eventueel geld over houd dan zal ik dat waarschijnlijk in
mijn tweede master investeren. Ik ben net begonnen aan mijn tweede master,
toegepaste economische wetenschappen aan de Vrije Universiteit van
Brussel.”