• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Winkelleegstand in Vlaanderen met 69,5 procent toegenomen

Winkelleegstand in Vlaanderen met 69,5 procent toegenomen

Door Laurie van Deventer

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

De leegstand van winkels in Vlaanderen is sinds 2008 met 69,5 procent toegenomen. Het gaat vooral om de traditionele winkels in de centra van steden en gemeentes. In totaal staat 930.000 vierkante meter winkelvloeroppervlakte leeg. Dit is 7,4 procent van het totale winkeloppervlak in Vlaanderen. Dit blijkt uit de resultaten van de interprovinciale studie over detailhandel.

Momenteel tellen de 308 Vlaamse gemeentes ruim 60.000 retailwinkels met een vloeroppervlakte van 12,7 miljoen vierkante meter. Dat is een toename van 12,3 procent met 1,4 miljoen vierkante meter. "De toename in het aantal vierkante meter gevulde panden valt echt in het niets bij de toename van de leegstand. Deze neemt tussen 2008 en 2014 toe met liefst 69,5 procent," zeggen de Vlaamse provincies en Agentschap Ondernemen in een persbericht.

Uit het onderzoek blijkt ook dat winkelpanden in Vlaanderen steeds groter worden. Gemiddeld is een winkel 230 vierkante meter, dit is 17,4 procent meer dan in 2008. Deze verandering doet zich ook voor in baanwinkels en winkelcentra, waar de gemiddelde oppervlakte 665 vierkante meter bedraagt.

Daarnaast hebben steeds meer winkels zich aangesloten bij een keten. In 2008 was dit 15,3 procent wat in 2014 is opgelopen tot 23,1 procent.

Uitbreiding winkelgebied bij voorkeur binnen stadskernen

Op basis van de resultaten van het onderzoek hebben de Vlaamse provincies een beleidsvisie opgemaakt. Hierin wordt de nadruk op het versterken van de centra van steden gelegd. Daarnaast moet de focus op een toegankelijk aanbod van detailhandelaars in kleine centra en buurten worden gelegd. Volgens de beleidsvisie moeten de uitbreidingen van winkelgebieden op bestaande winkelgebieden aansluiten.

Ondernemersorganisatie Unizo pleitte in 2012 al voor een investeringsfonds voor winkelprojecten. Unizo heeft de Vlaamse regering toen gevraagd om een fonds van minstens 46 miljoen euro om de handelskernen te versterken. Hieruit moesten nieuwe winkelprojecten in de binnenstad, investeringen om de handelskernen beter bereikbaar te maken en projecten die winkelleegstanden tegengaan gefinancierd worden. De organisatie is tegen de bouw van nieuwe centra buiten de stadskernen, bijvoorbeeld Uplace.

Gezamenlijk zetten de Vlaamse winkels een jaaromzet van 55 miljard euro om. In totaal zijn 140.000 werknemers actief in de detailhandel en 90.000 zelfstandige winkeliers.

vlaanderen
winkelleegstand