• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Winkelen zonder kassa’s: Amazon maakt het beschikbaar voor publiek

Winkelen zonder kassa’s: Amazon maakt het beschikbaar voor publiek

Door Arjan Ranjbar

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Vanaf vandaag kan de gewone consument zijn boodschappen afrekenen in een kassaloze winkel. Bezoekers komen binnen door middel van hun smartphone en kunnen vervolgens hun tas volstoppen, zonder ergens af te hoeven rekenen. Tech-gigant Amazon is het eerste bedrijf dat deze nieuwe vorm van winkelen beschikbaar maakt voor de consument.

Amazon Go, zoals de winkel heet, zit op de benedenverdieping van het hoofdgebouw van Amazon in Seattle. Werknemers konden sinds 2016 al winkelen in de kassaloze winkel van het bedrijf. Het concept is als volgt: bij binnenkomst wordt de smartphone gescand, waarna sensoren in de schappen en camera’s controleren wat een klant pakt en weer teruglegt. Bij het verlaten van de winkel wordt vervolgens het verschuldigde bedrag afgeschreven van de rekening van de klant, die gekoppeld is aan de mobiele telefoon. In de winkel is wel personeel aanwezig, maar alleen om schappen bij te vullen en klanten te helpen.

De kassaloze winkel van Amazon is het voorbeeld dat brancheorganisatie INretail aanhaalt in het rapport ‘Retail richting 2030’. Volgens de brancheorganisatie vindt er een verschuiving plaats van klant-herkenning bij de check-out naar klantherkenning bij de check-in. Door de klant bij binnenkomst te identificeren kan de retailer gedurende het hele koopproces waarde creëren voor de klant en hem gerichter van dienst zijn, aldus INretail.

Advies en instore communicatie worden persoonlijk gemaakt op basis van data. In de convenience shopping omgeving zal de check-out steeds sneller en efficiënter verlopen of in een ultiem geval verdwijnen, zoals bij Amazon. Ook de consument gaat beseffen dat het delen van deze data zal bijdragen aan snellere en betere service, aldus de brancheorganisatie. Hiervoor moet de consument wel de toegevoegde waarde inzien en ten allen tijde controle kunnen houden over de informatie die gedeeld wordt.

Wereldwijd zijn kassaloze winkels bezig aan een opmars. INretail noemt in het rapport nog een tweetal voorbeelden uit andere industrieën. De Zweedse start-up Wheelys heeft bijvoorbeeld de Moby Mart ontwikkeld, een zelfrijdende SRV-wagen die je met behulp van een app staande houdt en opent. Ook betalen gaat hier met de app. In Shanghai zijn kassa-vrije winkels al niet meer weg te denken uit het winkellandschap. Een voorbeeld is Yiqi Shan. Een kassa-loze winkel, waarbij men door middel van een QR-code naar binnen kan, betaalt en weer naar buiten loopt.

Ook in Nederland zijn veel bedrijven momenteel bezig met de ontwikkeling van kassaloze winkelconcepten. Afgelopen zomer werd bekend dat supermarktketen Albert Heijn eind 2018 een test lanceert in een aantal van haar AH-to-Go-vestigingen. Een woordvoerder van Albert Heijn liet toentertijd aan de NOS weten dat het concept nog in ontwikkeling was.

Beeld: Amazon website

Amazon
Amazon Go
INRetail
Kassaloze winkel
Retail richting 2030