Winkelcentra zien aantal bezoekers weer toenemen
bezig met laden...
Overdekte winkelcentra in België zien voor het eerst sinds de uitbraak van de pandemie weer een toename in het aantal bezoekers. Dat meldt RetailDetail vandaag. Wereldhave Belgium, één van de grootste eigenaren van winkelcentra in België, zag het aantal consumenten in winkelcentra met zo’n 8 procent toenemen sinds juni.
Ine Beeterens, Head of Operations bij Wereldhave, vertelt aan RetailDetail: “In al onze winkelcentra samen noteerden we de eerste acht maanden van dit jaar slechts zes procent minder bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat valt nog mee, al hadden we het graag anders gezien. In augustus is het aantal bezoekers weer met 3 procent toegenomen ten opzichte van juli. En ook september lijken we voorzichtig stand te houden.” In mei, toen shoppen weer kon na de crisis, zag de eigenaar van onder andere Ring Shopping in Kortrijk, Shopping 1 in Genk, Belle-Île in Luik, Les Bastions in Doornik en Nivelles Shopping in Nijvel het aantal bezoekers wel teruglopen, maar die terugval lijkt nu voorbij.
Het vastgoedbedrijf is daarnaast ook positief omdat er weer veel nieuwe winkels geopend worden. Onder andere TUI, Kruidvat, Action, Courir en Unisa openden nieuwe filialen in de winkelcentra. Daarnaast proberen de winkelcentra met verschillende campagnes bezoekers te trekken. Zo kunnen consumenten vooraf op de websites van de winkelcentra zien hoe druk het er ongeveer is. Consumenten die zich inschrijven op de nieuwsbrief van één van de shoppingcentra, ontvangen een opbergdoosjes voor hun mondkapje en Wereldhave organiseert onder de naam ‘Kun jij al ooglachen?’ een social mediacampagne. Bezoekers die een foto op hun sociale media plaatsen met mondkapje en ooglach maken kans op een shoppingbudget van 2000 euro.
Beeld: Blanca Heise voor FashionUnited