• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Webwinkel Esprit voert retourquotum in

Webwinkel Esprit voert retourquotum in

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Bijna alle e-tailers kampen ermee: de grote hoeveelheid retours. Het is niet ongebruikelijk dat het merendeel van de online bestelling weer geretourneerd wordt. Om de verzending gratis te kunnen aanbieden heeft Esprit een nieuwe regel ingevoerd: een retourquotum. Aan klanten die meer dan 90 procent van de online bestelde producten retour stuurt, wordt niet meer geleverd.

De nieuwe regel is opgesteld vanuit financieel oogpunt, laat Esprit weten aan de Consumentengids. Het percentage van 90 procent wordt berekend aan de hand van 16 bestellingen gedurende twee jaar. Klanten die dan in de gevarenzone zitten, krijgen eerst nog een waarschuwingsmail. Veel klanten zullen het niet zijn; volgens Esprit komt het bijna niet voor dat zo’n mail gestuurd wordt.

In de waarschuwingsmail roept Esprit de klanten op om gebruik te maken van de klantenbeoordelingen en de matentabel, zodat de retourpercentages laag blijven. Ook de bestelgeschiedenis -en dan met name de eerder bestelde maat- zou moeten helpen, denkt Esprit.

“We begrijpen dat dit onverwacht kan zijn voor sommige klanten, aangezien gratis retourneren standaard is geworden in de sector. In sommige gevallen is het retourpercentage echter uitzonderlijk hoog,” zegt Esprit tegen Retaildetail. “We kunnen gratis retourneren enkel blijven aanbieden, als het retourpercentage bij alle klanten binnen de grenzen wordt gehouden.” De regel geldt voor alle webwinkels in Europa.

Hoewel H&M en Zalando ook hoge retours hebben, zullen zij niet met een retourquotum gaan werken, laten de retailers aan de Consumentenbond weten. Het is de taak van de retailer om de retourpercentages laag te houden, stellen zij. H&M rekent slechts 1 euro als verzendkosten, terwijl Zalando kostenloos retourt (wat ook een van de succesfactoren van de e-tailer is). Een woordvoerder van Zalando stelt ‘dat men in een gewone winkel ook geen geld vraagt om kleding te mogen passen’. “Dus waarom zouden wij dat wel doen?,” zegt hij in de Consumentengids.

Bij Esprit zijn de verzendkosten 0,95 euro en retouren is gratis.

Beeld: Facebook Esprit

Esprit