• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • We Are Labels: “Nieuwe winkel Raadhuisstraat heeft allure van zichzelf”

We Are Labels: “Nieuwe winkel Raadhuisstraat heeft allure van zichzelf”

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Met vijf winkels in Amsterdam was We Are Labels zonder twijfel al een succes te noemen. Het smaakte naar meer bij oprichter Pieter-Bas Broeke. Hoewel een nieuw –grotere- winkel in Amsterdam eigenlijk pas in 2016 op de planning stond, kwam het juiste gebouw onverwacht voorbij. En dan moet je toeslaan, ook als de uitbreiding van Rotterdam al under construction is. FashionUnited sprak We Are Labels-baas Pieter-Bas Broeke over de nieuwe winkel aan de Raadhuisstraat en de uitbreiding buiten Amsterdam.

Gefeliciteerd met de nieuwe winkel aan de Raadhuisstraat. Hoe bijzonder is deze zesde winkel in Amsterdam?
“We wilden al best lang een grotere winkel in het gebied van de Negen Straatjes en het centrum. Onze winkel in de Pijp doet het waanzinnig goed, maar die bedient geen toeristen. Ook de vestigingen aan de Negen Straatjes (Huidenstraat en Herengracht red.) en de Utrechtsestraat draaien goed, maar we wilden een grote winkel waar we zowel heren-, dameskleding als gifts kwijt konden. We deden in de Pijp al veel samenwerkingen, maar daarvoor waren de panden aan de Negen Straatjes te klein. Dus moest er een nieuwe grotere winkel in het centrum komen. De Negen Straatjes mist die grote panden, dus hebben we gezocht naar iets op de grens centrum/Negen Straatjes. ”

Hoe kwam deze winkel op jullie pad?
“We zaten eigenlijk in een luxepositie; we waren al een half jaar met uitbreiding naar Rotterdam bezig. We hebben één makelaar die alle panden voor ons doet. Dit pand was al een jaar verhuurd, maar toen het twee maanden geleden onverwacht vrij kwam konden we geen nee zeggen. Gelukkig komt het precies goed uit; de winkel aan de Raadhuisstraat gaat nu open, en over drie weken starten de werkzaamheden in Rotterdam.”

Was het moeilijk om op deze plek een winkel te vinden? Hoe lang zat deze uitbreiding al in je hoofd?
“We hadden een top 5 gemaakt van panden die we interessant vonden, en die hadden we aan onze makelaar doorgegeven. We dachten eigenlijk dat het nog wel een tijd zou gaan duren, maar twee maanden later kwam dat pand vrij. Alles klopte, we hebben in één week de deal rondgemaakt.”

Waarom stond deze locatie op jullie verlanglijstje?
“Eigenlijk is de Raadhuisstraat een gekke straat, het is namelijk geen winkelstraat, maar meer een doorgangsstraat. Maar we weten dat meer winkels zich daar gaan vestigen, zoals Spoiled. Hopelijk krijgt de Raadhuisstraat de allure terug die het ooit had, maar het blijft natuurlijk een gok.”

It is slowly coming together #repost @silly_putty #newstore #wearelabels #raadhuisstraat #amsterdam

Een foto die is geplaatst door www.wearelabels.com (@wearelabels) op

Tot nu toe was We Are Labels in de Pijp de grootste winkel. Wat kan je vertellen over dit pand?
“Het pand is een oud bankgebouw. Van binnen ziet het eruit als een metrostation met van die rond gemetselde muren. De ramen en het plafond zijn zeker 6 meter hoog, en we hebben er een vide ingebouwd. Dit gebouw komt uit 1880 en heeft al allure van zichzelf. We hebben alles zelf gerestaureerd. Best een klus, want de winkeloppervlakte is zo’n 400 vierkante meter. Dat lijkt makkelijker dan het is, haha.”

Wat betekent de opening van de Raadhuisstraat voor de panden in de Negen Straatjes?
“We gaan kijken hoe het de komende 6 maanden gaat. Als de omzetten goed blijven, zowel in de Negen Straatjes als de Raadhuisstraat, blijft alles open.”

Is de Amsterdamse markt nu verzadigd met zes verkooppunten?
“Ja dat denk ik wel. Maar bedenk je ook; in de komende jaren stijgt het aantal toeristen in de stad van 9 miljoen naar 16 miljoen. Er zijn genoeg consumenten die bij We Are Labels willen kopen.”

Floor preparations #newstore #floorbusiness #onlythebest

Een foto die is geplaatst door www.wearelabels.com (@wearelabels) op

De sweater Amsterdam’s finest was een groot succes, hoe staat het daar nu mee?
“Die sweater was binnen 2,5 dag uitverkocht, het personeel had nog niet eens sweater! Een soortgelijke samenwerking doen we elk halfjaar, maar we willen nu wel iedere twee maanden een limited edition doen. In Rotterdam zijn we bezig met een gaaf project met regenjassen.”

Nu gaan jullie ook naar Rotterdam… De eerste uitbreiding buiten Amsterdam. Hoe is dat gegaan?
“We wilden al langer uitbreiden naar een andere stad. We hadden nog 4 grote steden op het oog; we hebben gekeken naar Maastricht, Den Haag, Utrecht en Den Bosch, maar Rotterdam was zo duidelijk de beste keuze.”

Waarom was Rotterdam het meest geschikt?
“Rotterdam leek de meest logische stap. Utrecht en Den Haag zijn doordeweeks gewoon te rustig, te weinig klanten; Rotterdam is hot en sluit het beste aan op Amsterdam, want het is er ook altijd druk. We hebben 1,5 jaar geleden al een pand gehuurd via de gemeente. We realiseren nu een winkel in een mooi pand uit de jaren vijftig, dat helemaal gerenoveerd wordt. Onze winkel krijgt een oppervlakte van 250 vierkante meter. Verder komen merken als Hay en Dante6 in het pand.”

Wanneer staat de opening van de eerste Rotterdamse vestiging gepland?
“Begin november.”

Hoe staat het verder met de webshop?
“Het gaat hartstikke goed met de webshop. We hebben niet de ambitie om nu de grootste webshop van Nederland te zijn, de webshop mag organisch met ons meegroeien. We merken wel dat we met meer winkels ook meer online groei hebben.”

Wat is het geheim van het succes van We Are Labels?
“We hebben een superleuk team dat met veel passie aan We Are Labels werkt. Iedereen weet waar we mee bezig zijn, van inkoop, kantoor tot de winkels zelf. Dat gevoel is in de winkel terug te vinden. Daarnaast zijn onze producten heel betaalbaar. Het succes van onze winkels merken we in het aantal aanvragen van merken die bij ons verkocht willen worden. Soms zijn het juist die dure merken, die zeggen dan ‘dat kan je heus wel verkopen’. Maar wij houden de betaalbaarheid goed in de gaten. De meeste items zijn tussen de 40 en 80 euro. Een student zal dan met 1 of 2 stuks de winkel uit lopen, een ander zal met een gehele nieuwe garderobe naar huis gaan. Het moet laagdrempelig blijven, dat is heel belangrijk.”

De nieuwe vestiging van We Are Labels aan de Raadhuisstraat is nu geopend.

We Are Labels