Waarom de Franse overheid Black Friday wil verbieden

Parijs - Black Friday, een fenomeen afkomstig uit de Verenigde Staten, is in Frankrijk sinds 2013 progressief gegroeid. De dag wordt met spanning tegemoet gezien door consumenten vanwege de vele kortingen, niet alleen op kleding maar ook op andere producten zoals elektronica. In Frankrijk werd een recordomzet van 5,9 miljard euro voorspeld, vier procent meer dan in 2018.

Maar betekent Black Friday ook daadwerkelijk consumentenvoordeel? Uit een prijsvergelijkingsonderzoek uitgevoerd door de Franse consumentenbond UFC-Que Choisir bleek dat de gemiddelde korting per klant in feite niet boven de twee procent uitkomt - een indicatie dat Black Friday vooral een marketinginstrument is.

Het was voornamelijk op basis van dit onderzoek dat enkele Franse parlementsleden samen met de voormalig Minister van Ecologie, Delphine Batho, een maatregel voorstelden aan het Franse Parlement om een einde te maken aan Black Friday in Frankrijk. Het voorstel had de vorm van een amendement van de Franse anti-verspillingswet. Het amendement, dat ook Cyber Monday betreft, zal in december in behandeling worden genomen in de Nationale Vergadering.

Als het amendement wordt geïmplementeerd betekent dat dat Black Friday-aanbiedingen officieel worden geschaard onder “agressieve commerciële praktijken”, die volgens de Franse wet strafbaar zijn met een tweejarige celstraf en een boete van 300.000 euro.

De oorlog tegen overconsumptie

Het initiatief van de Franse parlementsleden om een einde te maken aan het kortingsfestijn is tweeledig. Aan de ene hand is het een pragmatische actie, gericht op het bestrijden van misleidende advertenties en het beschermen van consumenten tegen commercieel misbruik. Anderzijds is het initiatief een statement tegen overconsumptie. Parlementslid Matthieu Orphelin, voormalig lid van Emmanuel Macrons partij LREM, zei: “Black Friday viert een consumptiemodel dat anti-ecologisch en antisociaal is.”

Dit statement maakt deel uit van een bredere maatschappelijke beweging. Vorige week maandag waarschuwde de Franse Minister van Ecologische Transitie, Elisabeth Borne, op de Franse tv-zender BFM tegen de ‘consumptiegekte’ geassocieerd met Black Friday. Ook bekritiseerde zij de impact ervan op het milieu.

De statistieken van de afgelopen Black Friday zijn op dit moment nog niet allemaal bekend. Wel kon onderzoeksbureau Adobe Analytics al melden dat in de Verenigde Staten alleen al online maar liefst 7,4 miljard dollar (omgerekend 6,7 miljard euro) werd gespendeerd. Het onderzoeksbureau verwacht vandaag, op Cyber Monday, nog eens 9,4 miljard dollar (omgerekend 8,5 miljard euro) aan online verkoop. Op verschillende plaatsen in de wereld werden echter ook protesten tegen Black Friday georganiseerd, onder meer door milieubewergingen Greenpeace en Extinction Rebellion.

Het origineel van dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Nora Veerman.

Foto’s: Pexels

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN