Vlamingen en hun schoenen: vrouwen nemen meer tijd, mannen geven meer uit
bezig met laden...
Vlaamse vrouwen nemen meer tijd dan mannen voor het kopen van schoenen, maar mannen steken er meer geld in. Dat blijkt uit onderzoek naar het schoenenkoopgedrag van Vlamingen, uitgevoerd door Profacts in opdracht van schoenenketen Van Haren. Aan het onderzoek namen 600 Vlamingen deel tussen de 25 en 45 jaar oud, van wie 297 man en 303 vrouw.
Veertig procent van de vrouwen besteedt ten minste een week aan het kopen van een nieuw paar schoenen, zo is in het onderzoeksrapport te lezen. Bij mannen is dat maar veertien procent. Zij doen vaker snelle aankopen: ruim veertig procent van de heren koopt een nieuw paar schoenen binnen een uur. 46 procent van de vrouwen zegt dan ook moeite te hebben met het vinden van geschikte schoenen, tegenover 23 procent van de mannen.
Mannen geven evenwel meer geld uit aan schoenen. Zij betalen gemiddeld 79 euro voor een paar, en vrouwen 60 euro. Gemiddeld geven Vlamingen 70 euro aan schoenen uit. Bijna 45 procent van de Vlamingen besteedt jaarlijks meer dan 200 euro aan nieuwe stappers. Comfort, een goede pasvorm en een mooi uiterlijk zijn de drie belangrijkste criteria voor Vlamingen om een specifieke schoen aan te schaffen. 19 procent koopt schoenen het liefst online, 68 procent liever in de winkel, waar de schoenen gepast, gezien en vastgehouden kunnen worden.
Een gemiddeld Vlaams gezin bezit zo’n veertig paar schoenen, waarvan het grootste deel damesschoenen - want vrouwen hebben er gemiddeld drie keer zo veel als mannen, zo blijkt. 13 procent van de vrouwen bezit maximaal vijf paar schoenen, tegenover 41 procent van de mannen. 16 procent van de vrouwen heeft meer dan dertig paar schoenen. Slechts twee procent van de mannen is zo’n royale schoenbezitter. De schoenen blijven ook wel een poosje in de kast: 45 procent van de mannen en 68 procent van de vrouwen zegt langer dan een jaar met schoenen te doen.
Beeld: Pexels