Verkoopcijfers zomersolden nog onder niveau 2019, winkeliers optimistischer over de herfst
bezig met laden...
Ruim de helft van de Belgische zelfstandige modehandelaars verkocht dit jaar minder tijdens de zomersolden dan in dezelfde periode in 2019, voor de coronapandemie. Dat blijkt uit navraag van Mode Unie en Unizo bij 154 respondenten. Evengoed sluiten winkeliers de soldenperiode met een ‘relatief goed gevoel af’ en zijn ze ook ‘voorzichtig positief’ over het winterseizoen.
Gemiddeld lagen de verkoopcijfers tijdens de zomersolden 6,9 procent lager dan in 2019. De lagere verkoopcijfers hebben niet alleen te maken met de nasleep van de pandemie, concluderen Mode Unie en Unizo, maar ook met het slechte weer in juli.
Ondanks dat draaide 24,7 procent van de zelfstandige modewinkeliers tijdens de zomersolden dezelfde omzet als in 2019. 23,5 procent zat boven het niveau dan dat jaar. Steeds meer winkeliers zien het aankomende seizoen optimistisch tegemoet. 58,6 procent van de modehandelaars verwacht eenzelfde of betere verkoop dan in het najaar van 2019.
Tijdens de navraag viel het Mode Unie en Unizo ook op dat steeds meer winkeliers gebruik maken van social media om klanten te trekken. 74,7 procent van de retailers zegt actiever te zijn op social media dan voor de coronapandemie. Voor 72 procent van de winkeliers betalen die inspanningen zich terug, in de vorm van een gemiddelde meerverkoop van 10,3 procent.