• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Veepee: Online shoppen helpt Belgische consument drempel over bij ethische aankoop

Veepee: Online shoppen helpt Belgische consument drempel over bij ethische aankoop

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Credits: Veepee

Belgische consumenten blijven kritisch tegenover producten die als duurzaam worden beschouwd, maar vinden tegelijkertijd dat online winkelen hen helpt om meer ethische aankopen te doen, blijkt uit onderzoek van Veepee. Over het algemeen zijn Belgen minder geneigd deze producten te kopen dan in andere Europese landen en geven de voorkeur aan tweedehands producten.

Zo’n 46 procent heeft het afgelopen jaar tweedehands producten gekocht en verkocht, ziet Veepee. In andere landen wordt ook waarde gehecht aan tweedehands artikelen, vooral in de categorieën mode, accessoires en schoenen.

Wat duurzaamheid betreft geeft vier op de tien Belgen voorrang aan efficiënte verpakkingen van recycleerbaar materiaal, het groeperen van pakketten in één verzending en levering op een afhaalpunt.

Wat koopt men het liefst online? Mode en schoenen. Beide categorieën scoren 55 procent. Daarna volgen medische en farmaceutische producten die in België vaker worden gekocht dan in andere landen.

De prijs van producten blijft voor Belgische consumenten het belangrijkste criterium. Zo blijkt 56 procent zijn online aankopen te filteren op basis van de prijs en besteedt 30 procent in het bijzonder aandacht aan kortingen en promoties.

E-commerce
Veepee