Unizo: ‘Winkelhieren populair in de stenen winkel’
bezig met laden...
Lokale handelaars blijven vasthouden aan de stenen winkel, dat blijkt uit de resultaten van een korte Unizo-bevraging. Ondanks de coronacrisis zijn kmo-handelaars niet massaal de e-commerce ingedoken. ‘Winkelhieren’ blijft dus vooral een fysieke ervaring.
Van alle kmo-handelaars, ook degene die doen aan e-commerce, heeft 98 procent minstens één fysieke winkel. Voor de coronacrisis lag dit aandeel van 99 procent, zo is te lezen. Dit kleine verschil betekent dat het aandeel kmo-handelaars dat enkel inzet op online verkoop maar twee procent bedraagt. Anderhalf jaar geleden lag dat aantal op één procent.
Het aandeel kmo-handelaars die een eigen webshop begonnen sinds de coronacrisis, is wel gestegen van 37 procent naar 48 procent. Uit de resultaten van de bevraging zal dit aandeel binnen twee jaar oplopen tot 58 procent. Echter blijven de fysieke winkels volgens Unizo - in het persbericht - van cruciaal belang om persoonlijke aanpak en meerwaarde te waarborgen, en de kernen in steden en gemeenten aantrekkelijk te houden.