• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel betere online consumentenbescherming

Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel betere online consumentenbescherming

Door Natasja Admiraal

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld: Pexels

Een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen bij webwinkels en digitale platforms is een stap dichterbij. De Tweede Kamer stemde vandaag in met het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming, meldt de Rijksoverheid in een bericht op de website. Dit voorstel van ministers Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) en Franc Weerwind (Rechtsbescherming) wordt nu voor behandeling naar de Eerste Kamer verzonden.

Nieuwe wet maakt vuist tegen online nepreviews

“Het volledig en duidelijk informeren van de consument in de digitale economie kan en moet beter”, aldus Adriaansens. “Ook een hardere aanpak van misleiding is nodig. Met deze regelgeving willen we nog dit jaar een sterkere vuist tegen nepreviews maken. Ook moeten online platforms en winkels altijd duidelijk maken bij zoekresultaten dat het betaalde reclames betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen. Platforms moeten bovendien consumenten laten weten wie verantwoordelijk is (verkoper of platform) voor levering, en afhandelen van retouren.”

De nieuwe wet houdt in dat consumentenbeoordelingen door handelaren eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling. Ook komt er een verbod op het tegen betaling door een ander laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Verkopers moeten bovendien de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.

Consumenten duidelijker en eerlijk informeren

De aangescherpte regels zijn bedoeld om ‘consumenten duidelijker en eerlijker te informeren’. Daar hoort ook bij dat online platforms aan de consument moeten laten weten of het prijsaanbod dat zij krijgen gepersonaliseerd is, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende klant heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken. In de wetgeving zit bovendien een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.

Verder moeten platforms dus aan consumenten laten weten wie verantwoordelijk is voor de levering en het afhandelen van retourzendingen: de verkoper of het platform zelf. Zo weet de consument wie hij of zij moet benaderen bij problemen. Ook moet altijd duidelijk zijn hoe de volgorde wordt vastgesteld van het zoekresultaat dat de consument krijgt te zien op het online platform.

Consumentenrechten gelden ook voor sociale media De nieuwe consumentenrechten zullen ook gelden voor ‘gratis’ digitale diensten zoals sociale media, waarvoor zij eerst hun persoonlijke gegevens moeten opgeven. De nieuwe wet verplicht aanbieders van dergelijke diensten om meer informatie te gaan verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd. Ook krijgen consumenten het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’, wat wil zeggen dat de aanbieder de verwerking hiervan stopt.

Uiterlijk eind mei 2022 moeten de nieuwe regels worden toegepast in de hele EU, zodat consumenten overal dezelfde bescherming hebben, schrijft Rijksoverheid. De regels zullen ook gelden voor online aankopen over de grens.

Consumentenbescherming
E-commerce