• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Tweede en derde plaats Mercuriusprijs naar modespelers Decathlon en Yuman Village

Tweede en derde plaats Mercuriusprijs naar modespelers Decathlon en Yuman Village

Door Marthe Stroom

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld: Decathlon

De tweede en derde plaats van de Mercuriusprijs gaan dit jaar naar modespelers Decathlon en Yuman Village. De Mercuriusprijs wordt jaarlijks door handelsfederatie Comeos uitgereikt aan de volgens hen best functionerende handelsondernemingen, met dit jaar een speciale focus op innovatie in de sector. De eerste plaats ging naar de Gentse supermarkt OKay Direct.

Decathlon behaalde een tweede plaats om de zogenoemde marketplace van het bedrijf, waar naast de eigen items ook artikelen van derden te koop zijn. Yuman Village, het circulaire warenhuis in Brussel waar enkel tweedehands en gerecyclede artikelen verkocht worden, is gekozen om “zijn antwoord op het sterk versnipperde aanbod van circulaire en duurzame producten en diensten," aldus Comeos in een persbericht in september waarin het de genomineerden aankondigde. Yuman Village verkoopt onder andere kleding, cosmetica, hygiëne- en schoonmaakproducten, tweedehands boeken, decoratie en meubels.

Mercuriusprijs beloont innovatie

De innovatie waar Comeos voor uitreiking van de prijs naar opzoek was hoeft niet alleen te gaan om nieuwe winkelconcepten of webshop. Alle aspecten van de bedrijfsvoering, waaronder bijvoorbeeld ook de manier van handel drijven, worden meegerekend. “Denk maar aan fast commerce, het huren van goederen in plaats van kopen, tweedehands combineren met nieuw, hergebruik van goederen en verpakkingen stimuleren of evolueren van retailer naar platform. (...) Wij gaan op zoek naar handelaars wiens inspanningen rond innovatie symbool staan voor de innovatiekracht van de hele sector”, aldus Comeos in het persbericht waarin de prijswinnaars worden aangekondigd.

Er wordt hierbij ook rekening gehouden of de vernieuwing van de ondernemingen in België ontwikkeld zijn, of de vernieuwing meetbare successen teweeg gebracht hebben en of ze schaalbaar zijn. Verder wordt ook gekeken of de innovatie beantwoord aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Verder voortbouwend op het belang van het belonen van innovatie, licht Comeos toe: “De voorbije twee jaar nam onze handelssector het voortouw in de digitale stroomversnelling in onze samenleving. Nieuwe handelsvormen zagen het licht. Steeds vaker gaan bedrijven samenwerken om elkaar te versterken. En de bereikbaarheid van de klant kwam nog nooit zó centraal te staan.”

Decathlon
Mercuriusprijs
Yuman Village