• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Terug naar school: een puzzel voor merken en retailers

Terug naar school: een puzzel voor merken en retailers

Door Odile Mopin

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het einde van de zomervakantie komt in zicht en daarmee ook de zorgen over de maatregelen die op scholen genomen zullen worden met betrekking tot het coronavirus. Los van de crisis op het gebied van gezondheid, zijn er momenteel ook veel economische spanningen. Voor zowel gezinnen, maar ook voor merken en retailers. Daarmee rijst ook de vraag: Gaan consumenten meer kopen om hun kinderen een plezier te doen en te compenseren voor de lockdown, of wordt er minder gekocht, omwille van de economie?

Wat er ook gebeurt, ‘back-to-school’ is een belangrijk moment voor de kindermode. De manager van de Okaïdi-winkel in winkelcentrum Italie Deux vertelt: “Terug naar school is vergelijkbaar met Nieuwjaarsfeesten, het is het moment waarop we de financiën inhalen. Maar dit jaar, na de verlenging van de sluiting van het winkelcentrum, maak ik me veel zorgen.”

Bovendien is het na matige verkoopcijfers erg verleidelijk om de prijzen te verhogen en zo de teleurstellende cijfers van de afgelopen maanden proberen goed te maken.

Volgens de jaarlijkse enquête van ‘Familles de France’ zijn de kosten voor terug naar school met 1,02 procent gestegen voor kinderen tussen de 11 en 12 jaar (op een budget van 195,58 euro). Volgens de Confédération syndicale des familles (vakbond voor gezinnen) is dat een onderschatte kostenpost, zij schatten de stijging van de uitgaven op 6,2 procent in vergelijking met 2019.

Distributeurs moeten kiezen tussen twee kwaden: prijsstijgingen of promoties

Twee dingen vallen op: hoewel de prijzen zijn gestegen in ‘hypermarchés’ en op grote e-commerce platforms, zijn de prijzen duidelijk gedaald in de supermarkt en gespecialiseerde winkels. Met het einde van de solden in zicht, bloeien ook de acties op het gebied van schoolspullen op. Kiabi heeft een speciale omgeving met items onder de 10 euro, terwijl Gémo ‘back-to-school’ kortingen tot 70 procent aankondigt. Tape à l’œil geeft 50 procent korting op het tweede artikel tot begin september, en ook Cyrillus geeft een korting, van 30 procent.

Voor andere grote merken en retailers lijkt terug naar school zo’n hoofdpijn te worden dat ze besloten hebben het in hun communicatie te negeren. Orchestra vermeldt het niet op zijn site. Het weliswaar Amerikaanse merk Gap maar toch populair vanwege zijn back-to-school-basics, kiest voor dezelfde strategie. Ook Amazon Prime Day, de bijzondere uitverkoop die plaatsvindt aan het begin van het schooljaar, is uitgesteld.

Een ding dat de merken in ieder geval gemeen met elkaar hebben is dat comfort en basics veel meer aandacht krijgen, voor zowel volwassenen als kinderen. Alle ogen zijn gericht op het begin van het nieuwe schooljaar, wat aanleiding kan geven tot een mogelijke heropleving van de consumptie in de herfst “wat zeer belangrijke gevolgen zal hebben, in het bijzonder voor de sectoren met de meeste problemen zoals restaurants en persoonlijke verzorging”, aldus Procos (Fédération du commerce).

Dit artikel is eerder verschenen op FashionUnited.FR en vervolgens vertaald door Ilona Fonteijn.

Beeld: Tape à l’Oeil

Back to School
Kindermode
terug naar school