• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Suitsupply weer volledig in handen van oprichter Fokke de Jong

Suitsupply weer volledig in handen van oprichter Fokke de Jong

Door Floor Gijsbertse

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Mannenpakkenlabel Suitsupply is weer volledig in het bezit van CEO Fokke de Jong. Hij heeft de medeaandeelhouders van het mannenlabel uitgekocht en is daarmee na ruim vijftien jaar weer alleenheerser over Suitsupply.

De Jong kocht ondernemers Marcel Boekhoorn, Jeroen Schothorst en Ben Kolff uit die goed waren voor 33 procent van de aandelen. Samen met het management bezit De Jong nu weer 100 procent van Suitsupply. Het pakkenbedrijf wordt met deze grote stap door de CEO verder uitgebouwd. “Ik zie nog veel nieuwe mogelijkheden en dan is het logisch om bij te kopen als dat kan. Ik ben totaal niet met een exit bezig,” laat De Jong weten aan Quote.

Het pakkenlabel werd destijds voor enkele tonnen aan aandelen ingekocht door Boekhoorn, Schothorst en Kolff. Diezelfde aandelen hebben nu tientallen miljoenen te gelde gemaakt. Voor hoeveel euro de heren zijn uitgekocht wilde de drijvende kracht achter de mannenpakken niet kwijt.

Suitsupply pakt uit

In 2014 is de omzet van Suitsupply met 30 procent gestegen tot 160 miljoen euro, het is duidelijk dat het bedrijf een grote groei doormaakt. “Als je 150 procent van je energie er instopt. Dan is het logisch om samen met het management 100 procent van het bedrijf te bezitten.” De Jong laat aan Quote weten dat in Europa, Amerika en Azië het label flink aan het groeien is. Zo vertelde de CEO in juni aan Retailwachting dat het bedrijf flink aan het bouwen is in Amerika, waar 16 van de zestig vestigingen onderdak vinden.

Op dit moment is het pakkenlabel te koop in zestien landen. In ons eigen land en in de Verenigde Staten zijn de meeste filialen te vinden. In de overige vijftien landen zijn vaak één of twee winkels gevestigd. Afgelopen zomer opende Suitsupply haar eerste flagshipstore in Shanghai. Het plan is dat er de komende jaren nog tien tot veertien winkels in China bij zullen komen.

Suitsupply is in 2000 opgericht door de destijds 26-jarige Amsterdamse Fokke de Jong. Het label staat bekend om haar grote assortiment pakken, dassen en blouses en goede kwaliteit prijsverhouding. Ook biedt het pakkenmerk een snelservice aan waarbij een pak in de winkel wordt vermaakt, terwijl de klant erop wacht.

Afgelopen maandag werd bekend dat het label een collectie vrijetijdskleding gaat aanbieden. De collectie is bedoeld ter aanvulling van de pakken. De collectie bestaat uit een paar leren gympen, een hoodie en bijpassende joggingbroek van kasjmier, een katoenen sweatshirt met bijpassende joggingbroek, een T-shirt met ronde hals en een met v-hals en een paar boxershorts. De prijzen van de collectie variëren van 39 tot 129 euro.

Suitsupply kiest voor unieke samenwerkingen

De retailer heeft enkele grote, unieke samenwerkingen op zijn naam staan. Zo is Suitsupply hofleverancier van het Nederlandse Olympische team en heeft het de atleten in het net gestoken tijdens de Olympische spelen in Beijing (2008), Vancouver (2010) en Londen (2012). In 2009 werkte het label samen met Liberty, waar het een unieke collectie colberts met zakken met Liberty stof ontwierp. In 2012 ging het label de samenwerking aan voor een capsulecollectie van zes schoenen met de Italiaanse schoendesigner Antonio Maurizi.

Beeld: Suitsupply

Fokke De Jong
SuitSupply