• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Sterke groei in online bestedingen kleding en schoenen

Sterke groei in online bestedingen kleding en schoenen

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van het jaar weer meer geld uitgegeven aan online aankopen van producten en diensten: in totaal 9,53 miljard euro. Dat is een stijging van 17,2 procent ten opzichte van een jaar geleden. Dat blijkt uit de Thuismarkt Markt Monitor, uitgevoerd door Gfk.

Vorig jaar werd er in dezelfde periode nog 8,13 miljard euro online besteed. Van de 9,53 miljard euro in de eerste zes maanden van 2016 werd zeker 5,10 miljard euro uitgegeven aan telecom, elektronica en kleding. Dat komt neer op een stijging van 24,7 procent. De overige 4,44 miljard euro, een stijging van 9,6 procent, werd besteed aan diensten als reizen en verzekeringen.

Gino Thuij, Industry lead fashion & lifestyle bij GfK: “De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod. Dit effect is vooral goed terug te zien in segmenten als IT en Fashion.”

In het tweede kwartaal groeiden de online bestedingen met 21,8 procent, tegenover een groei van 13,3 procent in het eerste kwartaal. De verwachting is dat de groei van online bestedingen zich voorzet en dat de totale online omzet in 2016 de 19 miljard euro ruimschoots passeert.

Opvallend is dat het online winkelen onder ouderen steeds populairder wordt. In het tweede kwartaal steeg het aantal 65-plussers die online een aankoop deed met 64 procent, tegenover 58 procent een jaar eerder. Een smartphone gaat ze echter nog een stap te ver; slechts 4 procent van de 65-plussers deed een aankoop via mobiel, tegenover 2 procent vorig jaar. In vergelijking: 25 procent van de jongeren onder de 29 jaar deed in het eerste half jaar van 2016 een aankoop via zijn smartphone.

Bekijk hieronder de infographic van Gfk:

Beeld: Dressformer /Wikimedia.org

E-commerce
GFK
Thuiswinkel.org