• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Schoenketen VanHaren betreedt de Belgische markt

Schoenketen VanHaren betreedt de Belgische markt

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Met het omvallen van ketens als Schoenenreus en Scapino ziet de Nederlandse schoenenretailer VanHaren kansen in België. De keten wil de komende jaren zo’n vijftig tot zeventig Belgische filialen openen, te beginnen met drie vestigingen in Oost-Vlaanderen. Dat heeft VanHaren laten weten tegenover het Algemeen Dagblad.

De eerste vestigingen in Aalst en Tielt-Winge openen in april al hun deuren. In het najaar volgt bovendien een winkel in Genk. Verder wil VanHaren in België een omnichannel speler worden. De Belgische webshop Vanharen.be gaat daarbij begin april online.

VanHaren opent tientallen winkels in België

Mede door het wegvallen van concurrenten Schoenenreus en Scapino, die na hun faillissement geen doorstart meer maakten in België, ziet VanHaren kansen op de Belgische markt. Daarnaast ziet Bie Buelens, directeur van VanHaren België, dat er in het middensegment nu vooral kleinere Belgische schoenenretailers actief zijn. “Wij kunnen goede schoenen verkopen voor een lagere prijs dan de bestaande spelers, omdat we zoveel schaalvoordelen hebben,” aldus Buelens tegenover het AD.

Volgens Buelens ontbrak er op de Belgische markt dan ook een schoenenretailer als VanHaren. “Het aanbod van VanHaren past namelijk goed bij de Belgische bevolking: we zijn er voor iedereen en voeren een breed en kwalitatief aanbod van zowel huismerken als bekende A-merken zoals Nike en Adidas, tegen prijzen die significant lager zijn dan die van de bekende spelers in het middensegment. We verkopen schoenen tussen pakweg 20 en 80 euro, van een kwaliteit die merkbaar beter is dan die van de echte discounters.”

CEO VanHaren: “2016 was in alle opzichten een mooi jaar”

VanHaren wil zich net als in Nederland op A-locaties in de steden gaan vestigen, liefst in panden van 300 vierkante meter of groter. Daarnaast laat het familiebedrijf haar ogen vallen op wat grotere locaties in winkelcentra en in de periferie. De keten heeft echter nog geen concreet aantal filialen voor ogen. “We willen gezond groeien. Dat is het belangrijkste,” zegt Buelens, die samen met Robert Vos de Belgische directie vormt.

Volgens Buelens worden de collecties in België wel iets anders dan in die Nederland. “Dat draait niet alleen om die centimeter die Nederlanders groter zijn. In Wallonië worden bijvoorbeeld hogere hakken gedragen. Nederlanders lopen massaler achter dezelfde trends aan. Belgen zijn individualistischer.”

VanHaren heeft in Nederland niet zichtbaar geleden onder de afgelopen economische crisis, zo laat CEO Krein Bons tegenover de krant weten. Zo ziet hij het aantal verkochte schoenen al twaalf jaar op rij groeien en hoewel de cijfers van boekjaar 2016 nog niet bekend zijn, was het volgens Bons “in alle opzichten een mooi jaar”. “Ook het aantal bezoekers in de winkels is weer toegenomen. Dat is belangrijk, want dat toont aan dat mensen nog steeds graag winkelen.”

VanHaren werd in 1929 opgericht door Ivo VanHaren, maar omdat er in zijn familie geen opvolging was, werd het bedrijf in 1985 verkocht aan de Duitse Deichmann-groep. In 2015 was de schoenketen goed voor een omzet van ruim 160 miljoen euro, met meer dan 140 fysieke winkels en een webshop. Moederbedrijf Deichmann boekte in dat jaar een omzet van 5,3 miljard euro. Het in Essen gevestigde concern is met ruim 3.700 winkels actief in 24, en binnenkort dus 25, landen.

Beeld: VanHaren Schoenen Facebook

Deichmann-groep
VanHaren