Samenwerking verlengd: Brugge en Cosh! stimuleren duurzame keuzes middels shoppingkaart
bezig met laden...
Stad Brugge en online platform Cosh! Lanceren dit jaar opnieuw een duurzame shoppingkaart voor winkelend publiek en toeristen, zo luidt het persbericht van Cosh!. Het doel van de kaart is mensen te inspireren met duurzame mode, binnen ieders budget.
De eerste editie in zomer 2020 zorgde voor veel enthousiasme. De shoppingkaart zal het publiek dit jaar meenemen langs 17 duurzame modewinkels, 3 tweedehandswinkels, 7 lifestyle winkels, 11 duurzame voedingswinkels en 15 koffie- en lunchplekjes in en rond Brugge.
Kledingboetiek L’Heroïne is het gezicht van de shoppingkaart, zo is te lezen. Het modelabel zou ‘de heldin van de Belgische mode’ worden genoemd wegens haar tijdloze collecties die niet seizoensgebonden zijn. Naast het bekende L’Heroïne zijn er ook nieuwe, duurzame winkels op de kaart te vinden. Bijvoorbeeld kledingmerken als SeventyOne, Brooklyn en Be Billie Yoga & activewear. Door middel van een QR-code bij het winkelpunt krijgt de consument toegang tot een overzicht van de meest duurzame kledij in de winkel. Dit zou de consument moeten stimuleren bewuste keuzes te maken.
Niki de Schryver, CEO van Cosh!, voegt in het persbericht toe dat de bezoeker toegang krijgt naar zes tips om duurzame keuze te maken via de shoppingkaart: “Achter de schermen onderzoeken we bij Cosh! Dagelijks merken op basis van zeven criteria: arbeidsomstandigheden, ecologische materialen, circulaire economie, korte keten, diervriendelijkheid, transparantie en het slow fashion business model. Op die manier krijgt de consument eerlijk advies en kunnen retailers hun winkelaanbod verduurzamen.”
De shoppingkaart is af te halen bij de deelnemende winkels, toeristpunten op de markt en het station, en bij In&Uit. Dit project is mede mogelijk dankzij ondersteuning via het Europese subsidieproject KICK(Kernversterking In CentrumKernen). De vier centrumsteden in West-Vlaanderen – Brugge, Kortrijk, Roeselare en Oostende - en Ieper slaan hierbij de handen in elkaar om de lokale economie in de handelskernen te ondersteunen in deze niet-evidente tijden.