Ruim helft van de Belgen koopt (kerst)cadeaus liever in stenen winkel
bezig met laden...
Ruim helft van de Belgen koopt (kerst)cadeaus liever in een fysieke winkel dan online, zo blijkt uit onderzoek van financieel technologie-platform Adyen. Bij het winkelen van kledingen ligt dit aandeel zelfs hoger, namelijk op 66 procent.
Zes op de tien respondenten waardeert bij het fysiek winkelen met name het persoonlijke contact met het winkelpersoneel. Wel stoort een derde van de Belgische consumenten (31 procent) zich aan het tekort aan personeel.
Slechts veertien procent van de ondervraagden koopt hun cadeaus enkel online. Vooral zestig-plussers geven voorkeur aan de fysieke winkel (zeventig procent). Onder jongere consumenten tussen de achttien en 39 jaar ligt het aandeel dat voorkeur geeft aan fysieke winkels net onder de helft, op 46 procent.
Ook de opmars van tweedehands vertaalt zich voorzichtig in de cijfers. Eén op de tien Belgen gaf aan kleding liever tweedehands te kopen.
Adyen voerde het desbetreffende onderzoek uit in november, onder duizend respondenten tussen de achttien en tachtig jaar.