Retailorganisaties: ‘Heropening modewinkels verliep zo goed als vlekkeloos’

Gisteren gingen in België de modewinkels weer open, na acht weken gedwongen sluiting in verband met het coronavirus. Volgens retailorganisaties Mode Unie, Unizo en NSZ lagen de resultaten in de lijn der verwachting of zelfs daarboven. Dat is te lezen op de websites van de organisaties. Het was relatief druk in de winkelstraten, en modewinkeliers behaalden gemiddeld de helft van hun normale omzet.

Vorige week gaven modehandelaars in een enquête van Mode Unie aan ‘voorzichtig positief’ te zijn over hun verwachte omzet in de eerste verkoopweek. 46 procent van de winkeliers hoopte de helft van de normale omzet te realiseren, maar 48 procent hield rekening met minder: 30 tot 40 procent van de normale omzet. Slechts zes procent dacht meer dan de helft van de omzet van vorig jaar te halen. “De resultaten van deze eerste verkoopdag blijken dus met 50 procent van de normale verkoop positiever dan de verwachtingen,” aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in het persbericht.

Dat heeft volgens Delanghe onder meer te maken met de uitgebreide voorzorgsmaatregelen die door de winkeliers waren getroffen. “Alternerend openen van pashokjes, vloerstickers om de afstand te bewaren, het voorzien van handgel, mondmaskers bij zaakvoerders en personeel: alles stond in gereedheid om klanten veilig te kunnen ontvangen,” zo is in het persbericht te lezen. Delanghe: “Klanten die naar de winkel komen, kopen ook als ze voelen dat shoppen op een rustige en veilige manier kan. Dit zal hen enkel nog meer aanzetten om bij hun lokale modehandelaar langs te gaan.” Volgens handelsfederatie Comeos verliep de heropening ‘zo goed als vlekkeloos’.

NSZ wijst echter ook op de risico’s van toenemende drukte op straat. “Het eerstvolgende weekend wordt een belangrijke test”, aldus Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. “We zagen vandaag al lange rijen en kortingen. Het is de vraag hoe gedisciplineerd dat zal kunnen blijven verlopen.” NSZ verzoekt winkeliers daarom om afprijzingen te beperken en bekijkt of ruimere openingsuren mogelijk zijn. “Het is in ieders belang dat we de publieksstromen zo goed mogelijk spreiden, niet alleen in de ruimte, maar ook in de tijd.”

Beeld: FashionUnited

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN