• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Retail barometer: vaker diefstal door personeel dan klanten

Retail barometer: vaker diefstal door personeel dan klanten

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Wereldwijd zijn retailers in het afgelopen jaar maar liefst 123,4 miljard dollar (113,7 miljard euro) omzet misgelopen door winkeldiefstal, diefstal door eigen werknemers, leveranciersfraude en administratieve fouten. Uit The Global Retail Theft Barometer, een studie die is uitgevoerd door het onderzoeksbureau The Smart Cube blijkt dat het dervingspercentage is toegenomen. Terwijl retailers in 2013-2014 nog 0,94 procent van hun omzet misliepen, is dat percentage in 2014-2015 gestegen tot 1,23 procent. Voor Europa geldt een gemiddelde van 1,05 procent.

Nederland lijdt het meeste onder winkeldiefstal

In Europa ervaart de Nederlandse winkelier het meeste last van derving: hier lopen retailers gemiddeld 1,48 procent omzet mis. Op de tweede plaats staat Finland met een dervingspercentage van 1,38 procent, gevolgd door Spanje met een gemiddelde van 1,33 procent. In België geldt een gemiddelde van 1,19 procent. Van alle onderzochte landen bleken de Noren het eerlijkst: hier hoeven ondernemers jaarlijks slechts 0,75 procent aan derving van de omzet af te trekken.

Veruit het grootste probleem is diefstal door werknemers. Volgens de studie is deze vorm van verduistering verantwoordelijk voor maar liefst 39 procent van de dervingskosten. Ook winkeldiefstal door klanten vormt een probleem, aangezien dit 38 procent van de misgelopen omzet verklaart. Administratieve fraude en fraude door leveranciers komen minder vaak voor, en zijn samen goed voor 23 procent van de dervingskosten. Wanneer het gaat over diefstal door klanten, staat Nederland opnieuw op nummer één. Winkeldiefstal heeft de Nederlandse retailers in het afgelopen jaar 1,36 miljard euro gekost. In totaal is 2,19 miljard euro geïnvesteerd in maatregelen die dit juist zouden moeten voorkomen. Van alle dervingskosten kan in Nederland 73 procent worden toegeschreven aan winkeldiefstal. Bert van der Steeg, secretaris winkelcriminaliteit, zegt in de Volkskrant dat dit hoge percentage voornamelijk te wijten is aan de opkomst van georganiseerde bendes. “Nederland is naïef in de aanpak van dit soort criminaliteit. Dit soort mobiele bendes zijn nu eenmaal niet tegen te houden met een detectiepoortje alleen,” vindt Van der Steeg. Ook in Duitsland vormt winkeldiefstal het grootste deel van de dervingskosten: hier geldt een percentage van 65 procent. In België maakt winkeldiefstal 48 procent uit van alle omzet die retailers zijn misgelopen door derving.

25 procent van de gestolen goederen in Europa wordt meegenomen door personeel

Wanneer wordt gekeken naar diefstal door het winkelpersoneel, doet Nederland het juist minder slecht. Van alle gestolen producten, wordt in Nederland 14 procent meegenomen door werknemers terwijl werknemers in de rest van Europa zich een op de vier items hebben toegeëigend. België bevindt zich met een percentage van 29 procent in de Europese middenmoot. In Oostenrijk hoeven retailers zich het minste zorgen te maken, omdat hier slechts 10 procent van alle gestolen producten in de zak van medewerkers verdwijnt.

Net als het personeel blijken ook de Nederlandse leveranciers betrouwbaar. Terwijl in Europa gemiddeld 9 procent van de derving te wijten is aan frauduleuze leveranciers, geldt voor Nederland een percentage van 1 procent. In België maakt deze vorm van diefstal 10 procent van de derving uit. Opvallend is dat Noorwegen in deze categorie juist uitzonderlijk hoog scoort. Hoewel derving hier relatief weinig voorkomt, wordt 30 procent van de misgelopen omzet veroorzaakt door oplichting door leveranciers.

Retailers moeten beveilingingsmaatregelen onder de loep nemen

Het is wel duidelijk dat deze vormen van criminaliteit jaarlijks veel geld kosten, maar de vraag is: geldt dit voor alle retailers? Uit het onderzoek is gebleken dat dit niet het geval is, omdat winkeldieven zich uiteraard vooral richten op producten die makkelijk kunnen worden verstopt. Daarnaast wordt een voorkeur gegeven aan producten die een breed publiek aanspreken en die makkelijk kunnen worden doorverkocht. In de modebranche zijn modeaccessoires het populairst. Ook schoenen, lingerie, zonnebrillen en handtassen blijken geliefd onder dieven. In andere sectoren zijn onder andere scheermesjes, make-up en sterke drank populaire doelwitten.

Ernie Deyle, een analyst die zich richt op de preventie van omzetverlies voor retailers en die heeft meegewerkt aan de studie, zegt het volgende: “De resultaten van dit jaar laten zien dat bepaalde factoren er steevast voor zorgen dat retailers veel omzet mislopen. Retailers zullen moeten investeren in middelen en strategieën die deze factoren kunnen tegengaan.” Gemiddeld investeren Europese retailers 1,07 procent van de omzet in het voorkomen van diefstal. In Turkije maken retailers zich het minste zorgen over diefstal: hier wordt slechts 0,3 procent geïnvesteerd in de preventie van diefstal. Ook in België is nog weinig aandacht voor oplossingen tegen diefstal: hier is 0,4 procent van de omzet bestemd voor preventieve maatregelen. “Retailers zullen de komende jaren extra inzicht moeten verkrijgen in welke producten er precies gestolen worden en hoe. Op basis van die data kunnen ze dan hun beveiligingspolitiek onder de loep nemen en waar nodig aanpassen,” vindt Dominique Reumers, werkzaam als account manager bij Checkpoint Systems: het bedrijf dat de studie heeft gesponsord.

Foto´s: www.nomi.com en www.wisegeek.com


CHECKPOINT
the smart cube