• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Rachida Aziz sluit winkel in Brussel

Rachida Aziz sluit winkel in Brussel

Door Laurie van Deventer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Modeontwerpster Rachida Aziz, een Antwerpse van Marokkaanse afkomst, moet haar winkel in de Brusselse Dansaertwijk sluiten om financiële problemen te voorkomen. Aziz zal haar kleding wel online nog verkopen.

Aziz is een begrip voor de mode in Brussel en voor de moslim gemeenschap. Aziz treedt ook vaak naar buiten als activiste voor de moslimgemeenschap. De ontwerpster richtte haar merk in 2008 op en probeerde met haar merk en gelijknamige winkel Azira bruggen te bouwen tussen vrouwen van verschillende culturen en achtergronden. Daarnaast uit ze haar mening in columns en programma's over het produceren en consumeren.

De winkel moest uitgroeien tot ontmoetingsplek

De winkel Azira is gevestigd op de hoek van de Sleutelstraat en het laatste deel van de Dansaertstraat. Aziz heeft bewust voor die plek gekozen, maar het is nu net de locatie die haar de das om doet. "Het is financieel gewoon niet meer haalbaar om hier te blijven. Er is te weinig passage, en in combinatie met de torenhoge huurprijzen is dat dodelijk voor de handel. En dat ondanks allerlei initiatieven die de handelaars hier hebben opgezet," zegt Aziz tegen het Brusselnieuws.be. "Ik hou nog altijd van de sfeer hier, de buurt is ontzettend divers. Ik had gehoopt dat we uiteindelijk zouden uitgroeien tot een plek waar mensen naartoe kwamen voor een divers, kwalitatief en lokaal aanbod. Maar dat is dus nog niet gebeurd.”

Azira boekte in 2012, het recentste jaar waarvan cijfers voorhanden zijn, een negatieve brutomarge van 16.000 euro. Het bedrijfsverlies kwam op 18.000 euro. Netto bleef er toen 10.000 euro winst over. "De ligging van de winkel is niet meer interessant. De kosten zijn hoger dan de inkomsten. Ik zit nog niet in de schulden, maar dat zou wel het geval zijn als ik de winkel open houdt," zegt Aziz tegen De Tijd.

De ontwerpster richt zich nu vooral op de online winkel. Aziz heeft altijd de droom gehad zich internationaal uit te breiden. "Ik ga nog niet opzoek naar een nieuwe winkel. Eerst wil ik me in het buitenland bewijzen. Daarom ga ik distributeurs aanspreken. Zo hoop ik onder meer terecht te komen in grote winkels in Londen, Parijs, Spanje, Marokko en Dubai."

Het oorspronkelijke doel van de ontwerpster was om moslima's modieuze kleding aan te bieden die goed combineerde met hun hoofddoek. Aziz wilde op die manier rond het taboe religieuze haar bedekking laten verdwijnen. Zelf werd ze ook vaak geconfronteerd met dat taboe. Aziz werd als jong meisje gepest om haar hoofddoek. Op haar vijftiende verliet ze school en kreeg op haar dertigste te horen dat ze aan een immuniteitsziekte leed. Toen de ziekte onder controle was, opende Aziz haar winkel met een ideaal voor ogen: het moest een plek worden die ethische waarden uitdraagt. In de winkel werd samen met jonge ondernemende moslima's nagedacht over een zakelijk netwerk. Dat project gaat door.

De eerste collectie van het merk was een succes en moedigde Aziz aan om een fysieke winkel te openen. De ontwerpster focuste zich niet langer uitsluitend op vrouwen die een hoofddoek dragen, maar op vrouwen in het algemeen. De afkomst, maat of geloofsovertuiging van de vrouwen maakte niet uit. Aziz was van mening dat het concept solidariteit op de hele kledingindustrie moest worden toegepast. Van solidariteit voor mensen die kleding produceren tot solidariteit voor degene die de kleding dragen. Zelf gebruikte de ontwerpster vrouwen uit haar omgeving voor haar campagnes, omdat ze het belangrijk vond dat echte vrouwen het stereotypen van de modewereld een opdonder verkochten.

Aziz gaat de winkel verhuren als co-workingspace aan organisaties die rond thema’s als fair trade en zelfbeschikking werken. “Ik blijf ook ontwerpen, maar ga me concentreren op de verkoop aan het buitenland en online."

azira
rachidaaziz