• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Promod Duitsland krijgt insolventiebescherming

Promod Duitsland krijgt insolventiebescherming

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Het ziet ernaar uit dat het herstructureringsplan van modebedrijf Promod binnenkort echt van start zal gaan. Promod Deutschland GmbH diende in juli van dit jaar een verzoek tot insolventiebescherming in bij de rechtbank te Keulen, en dit is onlangs goedgekeurd meldt het bedrijf.

Promod GmbH wil zoveel mogelijk filialen behouden

Op 11 mei 2016 diende de Duitse tak van het Franse modebedrijf een aanvraag in voor insolventiebescherming: een procedure die er in Duitsland op is gericht het herstel van een onderneming mogelijk te maken. In geval van een faillissement houdt dit in dat een bedrijf, bijgestaan door aangewezen adviseurs, verantwoordelijkheid behoudt over de eigen administratie.

Michael Thierhoff, partner bij advocatenkantoor Thierhoff, Müller & Partner in Frankfurt, is erg positief over de goedkeuring van de rechtbank. “We zijn ervan overtuigd dat de aanpak zal werken,” liet de adviseur die betrokken is in de zaak aan het Duitse Handelsblatt weten. Thierhoff hoopt dat de bescherming bij insolventie hopelijk tot gevolg heeft dat het merendeel van de 71 Promod-filialen in Duitsland geopend kunnen blijven. Wat op dit moment het belangrijkst is, is dat de huurkosten van de winkelpanden kunnen worden verminderd. “Daarom zijn we nu in gesprek met de eigenaren van het onroerend goed,” aldus de adviseur. “Hopelijk kunnen op die manier zoveel mogelijk filialen worden behouden en kunnen we zo’n 600 banen redden.“

Promod kampt al drie seizoenen met omzetdalingen, en in het afgelopen financiële jaar kwam deze neer op ongeveer 1 miljard euro. Andres Lobmeyr, directeur van Promod GmbH zei dat de teruglopende resultaten voor een groot deel te wijten zijn aan de sterk verhoogde concurrentiedruk, met name door de opkomst van goedkope fast fashionketens. “Daarnaast verandert ook het koopgedrag van klanten,” aldus Lobmeyr. “Online kopen wordt steeds populairder, wat ten koste gaat van de verkoopcijfers in de fysieke winkels.”

CAP 2017: 180 winkelsluitingen staan gepland

In het voorjaar bracht Promod voor het eerst informatie naar buiten over het internationale herstructureringsplan genaamd CAP 2017. Het plan heeft drie hoofddoelen, namelijk het versterken van het merk, het laten dalen van de bedrijfskosten en ervoor zorgen dat alle filialen zich beter staande houden temidden van de internationale concurrentie.

Het sleutelwoord van CAP 2017 is modernisering. Als onderdeel van het plan zullen de winkels van Promod worden gerenoveerd volgens een nieuw winkelconcept dat is gebaseerd op de typische Franse boetieks. Ook de collectie zal een transformatie moeten ondergaan. Tevens houdt de modernere aanpak in dat een sterkere nadruk zal komen te liggen op de e-commerce. Een ander belangrijk punt uit het plan is dat het bedrijf zich meer wil richten op de bedrijfsonderdelen die nu winstgevend zijn. Alle 180 winkels die niet rendabel zijn, zullen dus hoogstwaarschijnlijk de deuren moeten sluiten.

In Duitsland is de hoop nu gevestigd op een goede afloop voor Promod. Dat deze juridische stap hen daarbij zal kunnen helpen, bewees modemerk Strenesse dat twee jaar geleden noodgedwongen dezelfde aanvraag indiende bij de rechtbank. Dit merk is inmiddels overgenomen door de Amsterdamse investeerder Holding Maeg.

Promod heeft in totaal 997 winkels verspreid over 44 landen, waaronder België, Duitsland, India en Spanje. Toch lijkt het merk het meest geliefd te zijn in thuisland Frankrijk, waar elk jaar ongeveer vijftien tot twintig nieuwe filialen worden geopend. Wanneer de internationale winkels die niet langer winstgevend zijn sluiten, zal ook de algehele organisatie van het merk een verandering ondergaan. Als gevolg hiervan zullen waarschijnlijk 133 banen verloren gaan op het hoofdkantoor van het bedrijf. In totaal zal CAP 2017 ongeveer 6.000 werknemers hun baan gaan kosten. Overigens benadrukte Promod wel dat het bedrijf haar uiterste best zou doen om zoveel mogelijk werknemers - intern of extern - aan een nieuwe baan te helpen.

Beeld: Promod Facebook

Promod